Politiavdelinger i California bruker hundretusener av dollar på Teslaer for å overholde statens nullutslippsmandat – men mange finner dem nesten ubrukelige som patruljebiler.

Flere kommuner har begynt å kjøpe modifiserte elbiler siden guvernør Gavin Newsom signerte et lovforslag i 2020 som beordret at alle kjøretøy som selges i California skal være nullutslipp innen 2035.

Denne endringen har imidlertid ført til noen problemer, som for eksempel at kjøretøyet må lades mens en forbryter sitter i baksetet.

Politiet i Irvine har til og med kjøpt en Cybertruck til 150 000 dollar, skriver The New York Post.

Ifølge en rapport fra bystyret setter politibetjener i Menlo pris på akselerasjonen, styringen og kjøretøyets hastighet, men opplevde problemer med terrengkjøring på grunn av autopilotens sikkerhetsfunksjon som forhindret dem fra å kjøre på fortauskanter når det er nødvendig.

I tillegg fører bilens størrelse til praktiske problemer, som at de store taktiske beltene og skuddsikre vestene kommer over på passasjersetet. Utstyret henger over passasjersetet og gjør det nesten ubrukelig, skriver The Post.

Spesielt vil den begrensede plassen i passasjersetet gjøre det vanskelig for politibetjenter som lærer opp rekrutter å sitte komfortabelt i bilen i et 12-timers skift, noe som forhindrer opplæring i felten.

Menlo Park Police Department har kjøpt tre Tesla Model Y-biler til omtrent 50 000 dollar hver, selv om politisjef David Norris har uttalt at dette ikke er «fremtidens patruljebiler». Baksetene gir svært liten plass til de som blir arrestert og transportert bak i bilen, står det videre i rapporten.

Ukiah-politiet møtte problemer da de kjøpte to modifiserte Tesla Model 3s for 150 000 dollar. Politisjefen Cedric Crook nevnte problemer med ladertilgjengelighet og at det bare var plass til en fange. Han sa til The San Fransico Chronicle at han ikke var klar til å sette en politibetjent i en Tesla.

Crooks sier at et av de største sikkerhetsproblemene er mangelen på en motorblokk, som politibetjenter lærer på politiskolen å gjemme seg bak under en skuddveksling.

Fort Bragg Police Department bestemte seg for å droppe Teslaene til fordel for fem elektriske Ford F-150 Lightning-pickuper, og utstyrte avdelingens parkeringsplass med ladere.

«Ford pickup er de mest solgte pickupene i USA, og de er enkle å få modifisert og reparert, i motsetning til den «umulige» Tesla-pickupen, som krever en Tesla-tekniker til å gjøre mye av jobben», sa politisjef Neil Cervenka til Chronicle.

Både Ukiah og Menlo har også utforsket alternativer, ettersom begge byene sier at de er forpliktet til å oppfylle miljømål.

Folket jubler og klapper når South Pasadena Police Department introduserer den første helelektriske Tesla-politiflåten.

Document er en uredd og uavhengig avis som forteller deg sannheten. Abonner her. 

Er du lei av media som ikke forteller deg alt? Støtt frie og uavhengige Document.

Kjøp «Europas underlige død» her.

Kjøp «Den døende borgeren» av Victor Davis Hanson som papirbok eller som e-bok!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.