FrP-leder Sylvi Listhaug er kritisk til bruken av skattepenger på risikofylte prosjekter, og vil ha stans i støtten til batteriselskaper som Morrow i Arendal.

Aftenposten har samlet inn tall, og anslår at fire batteriselskaper i Norge har fått 1,1 milliarder kroner i statsstøtte fra staten. I tillegg kommer gode lokale avtaler og støtte fra kommuner som hørte på løftene om mange arbeidsplasser og gode skatteinntekter i fremtiden.

Støre-regjeringen ser på batterifabrikker som en del av den nye, klimavennlige oljen, og presenterte i 2022 Norges første batteristrategi.

Da han besøkte batteriselskapet Freyr i Mo i Rana i 2021, sa statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) at «etableringer som dette er kjernen i Arbeiderpartiets klimapolitikk. Vi skal kutte utslipp og skape jobber.»

Men Freyr endte, som de fleste vet, med en gigantisk fiasko. Også andre batteriselskaper har lagt storslagne planer i Norge på is. To selskaper vil produsere batterier i Kina i stedet for Norge – foreløpig.

Dette illustrerer problemet med Arbeiderpartiets klimapolitikk, mener Sylvi Listhaug, leder av FrP.

– De gambler milliarder av skattebetalernes penger på høyrisikoprosjekter, sier hun.

– Vi ser at mange bedrifter lobber politikere for å hente ut store beløp fra statskassen i subsidier.

Selskapet Morrow sier de er avhengig av et statlig lån på 1,5 milliarder for videre drift.

– Regjeringen må komme med en klar beskjed om at det ikke skal betales ut flere statlige kroner til batteriprosjektet. Å sløse bort 1,1 milliarder kroner er mer enn nok, mener Listhaug.

– Synes Frp det er en dårlig idé å satse på batterier?

– Hvis noen ønsker å satse på batterier, så må de gjerne gjøre det for egen regning og risiko. En aktiv næringspolitikk bør være å ha gode rammevilkår for alle bedrifter, og så får konkurransen avgjøre hvilke som er levedyktige.

Næringsminister Cecilie Myrseth (Ap) sier at regjeringen hele tiden har vært tydelig på at privat kapital må lede batterisatsningen. Private har latt seg inspisere av statlige subsidier, og ifølge Myrseth er hele 18 milliarder private midler investert i batteribransjen siden 2021.

Men resultatene mangler, og et selskap som Freyr har ikke klart å omdanne alle milliardene til et eneste ferdigprodusert batteri.

For øvrig var det Solberg-regjeringen, som Listhaug var en del av, som først bestemte at Freyr fortjente statlige subsidier.

Kjøp billetter til lesermøtet onsdag 16. oktober her!

Kjøp «Dumhetens anatomi» av Olavus Norvegicus! Kjøp eboken her.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.