EU-kommisjonen fikk viljen sin; det blir straffetoll på el-biler fra Kina. Men Tyskland liker det ikke.

– EU-kommisjonen og Ursula von der Leyen bør ikke starte en tollkrig til tross for at de fikk flertall, skriver Tysklands finansminister Christian Lindner på X.

– Vi trenger en løsning gjennom forhandling, skriver han videre.

Tysk bilindustri burde være de første til å stemme for straffetoll. Kina står klar til å overta el-bilmarkedet. De kontrollerer allerede 80 prosent av batterimarkedet.

Men tyske politikere har lagt seg tett opp til Kina og satser på samhandel. Det er en samhandel hvor Kina er den sterke part. Det er ikke snakk om reelle forhandlinger når den ene parti sitter med bukten og begge endene.

Ingen tror at f.eks. Sverige står fritt i spørsmål om straffetoll, når Volvo Cars er eid av Kina.

Geely Holding, som eier andeler i Polestar og Volvo, er skuffet og mener straffetollen kan hindre økonomiske bånd og handel med Kina. Også de oppfordrer til samtaler.

Selvsagt går kinesiskeide selskaper inn for forhandlinger.

Slik vil fremtiden bli for europeisk bilindustri.

EU-kommisjonen har foreslått en straffetoll på opptil 35,3 prosent på toppen av dagens tollsats på 10 prosent på elbiler som er produsert i Kina.

Bakgrunnen for forslaget er at kommisjonen mener å kunne bevise at bilprodusentene mottar ulovlig statsstøtte – og dermed kan sende billige elbiler til Europa og utkonkurrere europeiske bilprodusenter.

Etter planen skal tollen innføres 31. oktober. (NTB)

Skulle Trump vinne vil det kunne bli en allianse for bevaring av amerikansk og europeisk bilindustri. Kina bygger for tiden gigantfabrikker for el-biler i Mexico. Trump har sagt han vil smekke på dem 100 prosent straffetoll.

 

Kjøp Giulio Meottis «De nye barbarene» fra Document Forlag her!  Kjøp eboken her.

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.