Gasspumpe­stasjonen i Sudzhe i Russland 11. januar 2009. Selv etter to og et halvt år med krig og gjentatte runder med sanksjoner fortsetter russisk naturgass å strømme gjennom Ukrainas rør­lednings­nett til kunder i Europa. Det har ikke endret seg til tross for at Ukraina tilsyne­latende har tatt kontroll over en gass­måle­stasjon i nærheten av den russiske byen Sudzhe som et ledd i Kievs fremstøt inn i den russiske Kursk-regionen. Foto: Sergei Chuzavkov / AP / NTB.

I fjor sanksjonerte USA det prestisjefylte, russiske Arctic LNG 2-prosjektet på Gydan-halvøya i Sibir. I mars i år ble EUs 12. og 13. sanksjonspakke mot Russland vedtatt, som også la hindringer i veien for russisk gass. Norge sluttet seg til. I samtale med medlemmer av sin regjering sa Putin at dette ville kreve ekstra innsats og midler, og nye logistikkruter. Ja, det ville forsinke litt, men alt skulle gjennomføres likevel, sa han. Han gjorde det klart at han ville omgå sanksjonene.

Shipping- og energieksperter HNN har snakket med, har i flere måneder advart mot at Russland kan komme til å bruke en «skyggeflåte», altså fartøy som skrur av det automatiske identifikasjonssystemet (AIS), for å frakte naturgass fra det sanksjonerte russiske Arctic LNG 2-prosjektet.

Ja, Putin omgikk sanksjonene. I løpet av de siste månedene har Russland utvidet sin skyggeflåte av ofte uregistrerte, ofte flaggløse, bare delvis forsikrede eller uforsikrede gamle skip for å frakte flytende gass, LNG (liquefied natural gas), til land som er villige til å kjøpe sanksjonert gass.

Fartøy uten flagg og fartøy som er registrert i åpne registre for å omgå sanksjoner utgjør en fare for sjøsikkerheten. Internasjonale instanser må ta tak i disse problemene for å sikre sikkerhet og bærekraft, avslutter Vergani. (Enrico Vergani, leder for shipping, transport og logistikk hos det europeiske advokatfirmaet BonelliErede.)

Skyggeflåten ble ikke mindre viktig for Russland da EUs 14. sanksjonspakke ble innført i juni. Nå ble det forbudt å bruke EUs havner til omlasting av russisk gass for å sende den videre til kjøpere i land utenfor EU. Norge tilsluttet seg denne sanksjonspakken også. I august kom nye sanksjoner mot skyggeflåten og deres forvaltningsselskaper. I mars neste år blir nok en sanksjonspakke innført. Det er et EU-omfattende forbud mot omlasting av russisk LNG.

Det er lett å gå seg vill i alle disse sanksjonspakkene: Fra EU, fra Storbritannia, fra G7-landene, fra USA, fra Canada, fra Japan, fra Australia. Sanksjonspakkene blir dessuten kritisert for å likne på sveitseroster. De er det som kjent mange hull i. Og Putin finner smutthullene. Det er vel derfor det stadig kommer nye sanksjonspakker.

Men EU er avhengig av russisk gass. Derfor inneholder sanksjonspakkene ikke et generelt forbud mot å importere russisk gass.

Det fins andre gassleverandører enn det sanksjonerte Arctic LNG 2. Yamal LNG, f.eks. Majoritetseieren av disse to store gasselskapene, Novatek, nekter for å ha noe med skyggeflåten å gjøre. Men spor peker likevel mot selskapet. På grunn av en sannsynlig kobling til skyggeflåten kan det bli vanskelig for Novatek å holde Yamal LNG utenfor sanksjonslistene også.

I tillegg til gass fraktet med skip kommer det også gass via rørledninger. Russlands gasseksport til EU har økt fram til sommeren. Russland er nå EUs nest største gassleverandør etter Norge og foran USA. Import-verstingene i EU er Spania, Frankrike og Belgia, som til sammen sto for 87 % av importen i første halvdel av 2024. LNG utgjør foreløpig bare ca. 6-7 % av den russiske energieksporten.

Kina kjøper sannsynligvis sanksjonert gass fra Russland. Den kan bli lastet til skyggeflåten fra Arctic LNG 2-anlegget på Gydan-halvøya og først fraktet vestover gjennom Den nordlige sjørute til Murmansk. Der blir den omlastet til lovlige skip og slutter seg deretter til den vanlige farten langs Den nordlige sjørute østover til Kina.

Mer volum kan komme fra Russlands framvoksende skyggeflåte. Flere laster med LNG fra det sanksjonerte Arctic LNG 2-prosjektet har først blitt transportert vestover til et sted nær Murmansk. Der har lasten blitt omlastet og seiler nå østover til Asia i det de skjuler seg i den vanlige transitt-trafikken.

Slike omlastinger fra skyggeflåten til lovlige skip vil EU offisielt ha slutt på. De har vedtatt at fra våren 2025 trår et forbud mot omlasting av russisk LNG i kraft. Hvordan dette vil virke, gjenstår å se.

Nesten all frakt gjennom Den nordlige sjørute går mellom russiske og kinesiske havner. Det fraktes mest råolje, kull og jernmalm. Men, som nevnt, også noe LNG.

Olje kan også være sanksjonert. Hvis oljen er dyrere enn 60 dollar fatet, forbys skipet forsikring, finansiering og teknisk assistanse. Når denne sanksjonerte oljen skal selges, fraktes den med skyggeflåten.

I disse dager er et tankskip med råolje, som seiler under gabonsk bekvemmelighetsflagg, på vei østover gjennom Den nordlige sjørute, fra Murmansk til Kina, hvor det er ventet å komme til havn 15. oktober. Skipet er nesten 20 år gammelt og har isklasse 2, som er lavt i russisk klassifikasjon av isklasser. I den østligste delen av sjøruten, Chukchi Sea, vil den møte tykk, mangeårig sjøis, noe isklasse 2 ikke er beregnet for. Den har fått tillatelse fra russiske myndigheter til å seile uten isbrytereskorte i lette sjøisforhold mellom 10. september og 31. oktober. Det er ikke lette isforhold i East Siberian Sea og i Chukchi Sea nå, selv om september skal være måneden med minst is. Vil skipet likevel seile der uten isbrytereskorte?

Dette skipet er bare ett av flere gamle og dårlige Gabon-registrerte skip som seiler gjennom Den nordlige sjørute. Og bare ett av flere som frakter sanksjonert, russisk olje og gass.

President i Den internasjonale transportarbeiderføderasjonen (ITF), Paddy Crumlin, sier:

Det er en giftig industri – registrere skip i land hvor det er ingen reguleringer, ingen oversikt og ingen ansvarlighet. Det tillater utnyttelse og avskaffelse av sjøfolk.

Lover og regler settes til side, men russiske myndigheter lukker øynene.

Når skjer den store oljekatastrofen i Arktis?

 

Kjøp boken av Alf R. Jacobsen! Kjøp eboken her.

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.