Etiopia har som første land i verden, forbudt import av kjøretøy med forbrenningsmotor. Forbudet er ikke uproblematisk om en tar en titt på landets infrastruktur, men beslutningen er tatt på annet og overraskende grunnlag. 

Vikarierende motiver

Mindre enn halvparten av befolkningen har tilgang til elektrisitet og i hele landet finnes det bare én offentlig ladestasjon, men smålige hensyn som dette har ikke påvirket vedtaket, heller ikke hensynet til klimaet har streifet beslutningstagerne:

– Dette er en økonomisk strategi. Dekretet har først og fremst til hensikt å balansere vår beholdning av utenlandsk valuta, ifølge Yizengaw Yitayih, klimaekspert i transport- og logistikkdepartementet. 

Strøm på tanken

Etiopia med sine 120 millioner innbyggere, har alvorlig mangel på utenlandsk valuta og ønsker å redusere importen av bensin og diesel som i 2023 beløpet seg til over 6,5 milliarder dollar – eller 70 milliarder kroner. 

– Ved å tvinge folk vekk fra eksos kan myndighetene slå to fluer i samme smekken: Redusere drivstoffimporten og sole seg i glansen en progressiv miljøpolitikk, men det er en forhastet beslutning. Det finnes bare én offentlig ladestasjon og bare to elbil-verksteder i hele landet, landet er ikke forberedt, mener analytikeren Samson Berhane i Addis Abeba.

Mobilt kraftverk, Etiopia. Foto: Rod Waddington

Vindmøllepark i Kina blåst over­ende av voldsom vind

Kjøp Kents bok!

 

Er du lei av media som ikke forteller deg alt? Støtt frie og uavhengige Document.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.