NRK lanserte i sommer sin nye grafiske innpakning av Dagsrevyen. Hensikten var å gjøre nyhetsformidlingen «mer helhetlig og inkluderende», sier Knut Magnus Berge, redaktør for NRK Nyheter til Aftenposten. Berge håper også at publikum synes den nye grafikken er like fin som han selv synes, og at det nå blir lettere å få med seg det NRK formidler. Ifølge Berge er den nye grafikken i hovedsak utviklet av NRKs egne ansatte og skal prege alt av nyheter fra NRK, ikke bare Dagsrevyen.
Siden det ikke har kommet inn nevneverdige kommentarer til det nye grafiske designet, har man tauet inn en professor i markedsføring, Tor Wallin Andreassen, for å få vurdert effekten av og kvaliteten på den nye visuelle kommunikasjonen. Til Aftenposten feller han følgende dom: «Jeg med mine sanser, øyne og ører registrerer en endring som er behagelig og positiv. Jeg opplever NRK som mer innovativ, attraktiv, og det er bindeleddet for å holde på meg.»
Professoren har også merket seg NRKs nye fargebruk. «De rydder opp, det blir enklere for oss å følge med. Det er skarpere og mer behagelig for øyet. Han mener fargene er valgt med omhu. Blå signaliserer seriøsitet, og rød signaliserer aktualitet.» Her har NRK fått en kommunikasjonsteoeretisk vurdering av det mer luftige og vidløftige slaget. Intet av det professoren påpeker har noen faglig relevans eller rimer med normal sansning og estetisk vurdering. I korthet demonstrerer han en elementær mangel på kritisk designforståelse.
Professoren gir ingen analyse av de nye visuelle virkemidlene, som i hovedtrekk distraherer skjermbildets introduksjon og presentasjon av nye temaer. Visuelt sett dreier det seg om bevegelige felter i ulike farger som i varierende hastighet skyves fra venstre mot høyre. Noen ganger er feltene smale og lange, andre ganger korte og høye, mens fargene skifter uten at de endrer noen betydning. Særlig i Dagsnytt 18 pågår denne intetsigende visuelle form- og fargevekslingen helt uavhengig av hvilke temaer som diskuteres. Den eneste effekten som oppnås ved dette grafiske spillet med visuelle form- og fargeelementer, er intellektuell distraksjon.
Dette blir særlig tydelig i Dagsnytt 18, der viktige tanker og ideer stadig drøftes. Den mer spektakulære introen til Dagsrevyen kl. 19 er mer artistisk, særlig det store verdenskartet der hvert enkelt land består av fargerike legofelter. Visuelt og estetisk minner denne maniske geometriseringen i horisontale linjer og flater om en formalistisk/abstrakt kunst fra første halvdel av 1900-tallet som i liten grad bidro til å videreutvikle modernismen i nyskapende retning. I løpet av de siste 50 årene har denne typen tørr, estetisk formalisme fått mer uttelling i reklamebransjen. Når den nå dukker opp i NRKs designfasong, virker skjermeffekten nokså kraftløs og visuelt hjemmestrikket.
Kjøp Giulio Meottis «De nye barbarene» fra Document Forlag her!