Britiske bilprodusenter «rasjonerer» salget av bensin- og hybridbiler for å unngå høye bøter.
Net Zero-målene er i ferd med å ruinere bilindustrien.
Robert Forrester, administrerende direktør i Vertu Motors, sier at bilprodusentene utsetter leveransene av biler til neste år av frykt for at de ellers vil bryte kvotene som myndighetene har satt for dem.
Hvis ikke en viss andel av bilene de selger er batteridrevne, så venter store bøter. Derfor selges batteribiler med store tap, og de som foretrekker diesel eller bensin risikerer å vente opp mot et halvt år.
Samtidig advarte Forrester produsenter og forhandlere om at de sliter med en overflod av dyrere elbiler som «ikke så lett finner et hjem», ifølge The Telegraph.
– I noen franchiser er det en begrensning på tilbudet av bensinbiler og hybridbiler, som faktisk er der etterspørselen er.
– Det er nesten som om vi ikke kan levere de bilene folk vil ha, men vi har nok av de bilene de kanskje ikke vil ha.
Det er klima som gjelder for myndigheter som ønsker å bestemme hva slags bil folk skal kjøpe, og denne formen for planøkonomi er i ferd med å ødelegge Europas stolte bilindustri.
Produsentene selger batteribiler med tap og bremser salget av vanlige biler for å unngå massive bøter. Europas politikere har skapt en situasjon hvor produktet er både ferdig og etterspurt, men så kan man ikke selge det på grunn av klimabøter.
Man trenger ikke være høyt utdannet i økonomi for å forstå at dette ikke fører til en lønnsom og sunn økonomi for bilprodusentene.
Kravet er at 22 prosent av bilene som selges i år skal være batteridrevne. Hva kundene og produsentene ønsker virker uinteressant for britiske (og europeiske) myndigheter.
Innen det magiske året 2030 skal minst 80 prosent av solgte biler være batteridrevne. Alle fossile biler over 20 prosent fører til en bot på 15.000 pund, nesten 210.000 kroner.
Men ordningen har ført til sterke advarsler fra sjefer i store bilmerker, som Vauxhall-eier Stellantis og Ford, som har sagt at de ikke kan ofre fortjenesten ved å selge elbiler med store rabatter på ubestemt tid.
Løsningen er å begrense tilbudet av bensinbiler for å gi batterimandatet et kunstig løft i prosent. De må altså drive butikk uten å ha mulighet til å selge det kundene etterspør.
Bilprodusentene er oppgitte, og det er grunn til å frykte at europeisk bilproduksjon synger på siste verset, hvis ikke Net Zero-politikken endres.
Men nå skal energiminister Ed Milliband løse problemene med havvind.
Den britiske regjeringen har i en auksjon tildelt kontrakter på bygging av ni nye vindparker til sjøs. De skal produsere strøm til flere millioner boliger, når det blåser, selvsagt.
– Dette er et nytt betydelig skritt i vår innsats for å sikre ren energi innen 2030, sier energiminister Ed Miliband i en uttalelse.