Et tysk flagg henger i nærheten av Volkswagen-fabrikken i Wolfsburg den 9. desember 2021. Foto: Martin Meissner / AP / NTB.

Tyskland avindustrialiseres sakte men sikkert, og nå er turen kommet til Europas største bilprodusent: Volkswagen-konsernet må redusere kostnadene, og overveier nå å nedlegge fabrikker og si opp arbeidere i Tyskland.

Mandag kunngjorde ledelsen at situasjonen for konsernet har forverret seg i den grad at slike tiltak ikke lenger kan utelukkes, skriver Die Welt, som opplyser at Volkswagen (VW) må spare fire milliarder euro mer enn forventet.

Volkswagen trenger «omfattende restrukturering», mener styret. En konsekvens av det er at en avtale om å sikre arbeidsplassene mot oppsigelser frem til 2029 blir opphevet, kunngjør konsernet. De ansattes representanter og fagforeningen er rystet, melder Die Welt.

Styret mener at merkevarene innenfor Volkswagen AG må restruktureres på en omfattende måte, heter det. «Selv nedleggelser av produksjonsanlegg for kjøretøy og komponenter kan ikke lenger utelukkes i den nåværende situasjonen uten raske mottiltak.» I tillegg er de tidligere planlagte nedbemanningene gjennom delpensjonering og sluttvederlag ikke lenger tilstrekkelige til å nå de planlagte sparemålene.

Men fagforeningen varsler kamp.

Planene er «et angrep på våre arbeidsplasser, arbeidssteder og kollektive avtaler», sier bedriftsutvalgets leder Daniela Cavallo i en spesialutgave av bedriftsutvalgets avis «Mitbestimmen», som nyhetsbyrået DPA har fått tilgang til. «Dette setter VW selv og dermed konsernets hjerte i fare. Vi vil forsvare oss mot dette,» sa Cavallo. «Med meg blir det ingen nedleggelser av VW-fabrikker!» Sammen med delstaten Niedersachsen har de ansattes representanter flertall i VWs representantskap.

VW har 120.000 ansatte i Tyskland, og det er usikkert hvor mange av arbeidsplassene som er truet. Det har aldri skjedd før at konsernet har lagt ned en fabrikk i Tyskland.

Men nå er det nye tider, forklarer konsernsjef Oliver Blume:

«Den europeiske bilindustrien befinner seg i en svært utfordrende og alvorlig situasjon. Det økonomiske miljøet har blitt enda tøffere, og nye leverandører presser seg inn i Europa,» sier han ifølge pressemeldingen. «I tillegg sakker spesielt Tyskland ytterligere akterut når det gjelder konkurranseevne. I dette miljøet må vi som selskap nå handle konsekvent.»

VW er ikke alene om å være i trøbbel:

Fallende salgstall, sviktende opptrapping av elektromobilitet og ny konkurranse fra Kina skaper problemer for bransjen som helhet. VWs konsernresultat etter skatt falt med 14 prosent i første halvår, mens Mercedes-Benz’ resultat falt med nesten 16 prosent. BMW tjente åtte prosent mindre i andre kvartal. Etter et fall i overskuddet kunngjorde underleverandøren ZF at de ville kutte mellom 11.000 og 14.000 stillinger i Tyskland innen utgangen av 2028.

 

Kjøp «Dumhetens anatomi» av Olavus Norvegicus! Kjøp eboken her.

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.