37 lærere ved Oslo katedralskole er tildelt Fritt Ords Honnør for en kronikk de skrev etter å ha blitt anklagd for rasisme i undervisningen.
– Teksten har skapt debatt og tar opp viktige spørsmål som fortsatt vil bli – og bør bli – diskutert fremover, skriver Fritt Ord.
Kronikken «Vi blir anklaget for rasisme når vi underviser om rasisme» ble publisert i Aftenposten 15. mai. Den ble skrevet etter at lærerne ble anklagd på Instagram-kontoen Rasisme i Norge for å bidra til mer rasisme og fremmedfrykt gjennom undervisningen.
– De ble kritisert for å inkludere tekster i norsktimene der «n-ordet» ble brukt. Utgangspunktet for kronikken er påstander om at lærerne gjør elevene urett ved å innlemme tekster i undervisningen som beskriver rasisme og bruker belastende ord. I kronikken tar lærerne et klart standpunkt om at også tekster som er ubehagelige og vonde, har en selvsagt plass i skolen, skriver Fritt Ord.
De mener saken har skapt en debatt som angår både samfunnet og samfunnet rundt, om hvordan man skal undervise om kontroversielle temaer og skape dialog.
– Elevenes møte med skolen er et møte med samfunnet. Derfor er det svært viktig hvordan skolen og den enkelte lærer tar opp og løser disse problemstillingene, skriver de.
Utdanningsbyråd i Oslo, Julie Remen Midtgarden (H), gir sin støtte til lærerne.
– Jeg er stolt og glad for at lærerne så tydelig har tatt til motmæle mot kritikken. Alle lærere i osloskolen skal vite at jeg støtter dem i dette og de diskusjonene slik undervisning potensielt kan skape, sier hun til NTB.
Ytringsfrihet i skolen er viktig, særlig når det gjelder vanskelige og betente temaer, mener byråden.
– Dette vil bidra til bedre forståelse, aksept og respekt for mangfold og menneskeverd mellom elevene, sier hun.