Nordmenn mener at selskaper som grønnvasker fortjener å straffes med avskrekkende bøter.

Det viser undersøkelsen “Nordic Consumer Sustainability Index 2024” gjennomført av Opinion for Svanemerket.

Over 8 av 10 mener bedrifter overdriver hvor miljøvennlige produktene deres er, og dette kan få konsekvenser, mener Svanemerket.

– Den historisk lave tilliten til markedsføring av angivelig mer miljøvennlige produkter skader til syvende og sist de virksomhetene som faktisk tilbyr bedre alternativer. Dette kan få alvorlige konsekvenser, og vi risikerer å miste viktige seiere for klima og miljø, sier Anne Grethe Henriksen, markeds- og kommunikasjonssjef i Svanemerket.

I juni ble Det europeiske råd enige om en rekke forslag som skal beskytte forbrukere mot grønnvasking. Det betyr at det såkalte grønnvaskingsdirektivet er et steg nærmere å bli endelig vedtatt.

– Når dette til slutt blir en del av norsk lovgiving, kan det vente enda større bøter til dem som blir tatt for å villede forbrukere, sier Henriksen.

I undersøkelsen oppgir fattige 16 prosent av norske forbrukere at virksomheter og merkevarer gjør nok for å bidra til mer miljøvennlig produksjon og forbruk. Dette er markant lavere enn det nordiske snittet på 25 prosent.

– Vi håper norske myndigheter er raske med å innføre nye EU-regler og krav. Det vil bidra til at det blir enklere for forbrukere å ta informerte valg, avslutter Henriksen.

 

Ytringsfriheten er under angrep. Abonner på frie og uavhengige Document.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.