Nesten hvert annet svenske barn har blitt mobbet på skolen eller på nettet de siste to månedene. Dette melder SVT.
I en ny undersøkelse fra stiftelsen Friends ble barn i alderen 10-16 år spurt om krenkelser, mobbing, psykisk helse, skolefravær, skoleprestasjoner og karakterer i kjernefagene.
Resultatene viser at 46 %, altså nesten halvparten, av elevene på ungdomsskolen og videregående skole i Sverige, har blitt krenket eller mobbet på skolen eller på internett i løpet av de siste to månedene.
«Dette går ut over karakterer og skoleprestasjoner. Regjeringen må lage en nasjonal plan mot mobbing slik at skolene kan få støtte og retning i arbeidet mot mobbing». Dette uttaler Maja Frankel, generalsekretær i Friends, til SVT Nyheter.
Friends mener at årsaken til at barn ikke lykkes på skolen, er deres sårbare situasjon. Ifølge rapporten stryker 12 prosent av barn som er utsatt for krenkelser eller mobbing, i ett eller flere kjernefag.
Forsker: Svensk skole hadde vært best i verden, uten innvandrerne
Sverige: Innvandrerbarn ble ekskludert fra internasjonal studie
«Dette har blitt kalt en kunnskapskollaps, men det kan også ses på som en trygghetskollaps. Vi må prioritere barnas sikkerhet, både i skolen og i digitale miljøer. Vi ser at Sveriges resultater i matematikk og leseforståelse har forverret seg betydelig siden 2018 i internasjonale kunnskapssammenligninger som Pisa-undersøkelsen», påpeker Maja Frankel.
Sverige: Kraftig økning av barnevold, dagens system «har feilet»
Kunnskapsminister Lotta Edholm (L) er delvis enig. «Det er svært alvorlig at både mobbing og krenkelser er så utbredt i skolen og på nettet», sier Edholm.
Hun mener også at det hadde vært bra med en nasjonal handlingsplan. «Det er et veldig interessant forslag. Vi jobber med en rapport som skal legges frem i desember, og som vil gi lærerne mer makt til å ta tak i mobbingen».
Svensk skole: Når «vellykket skolegang» er umulig, gjenstår det bare å gjøre alt like dårlig
Kan hun som minister gjøre noe mer, spør SVT?
«Ja, vi kan stramme inn lovverket slik at det blir tydeligere at lærere og rektorer har større fullmakter til å gripe inn i klasserommet mot elever som mobber. Det skal ikke være slik at eleven som blir mobbet må bytte skole, det må bli lettere å flytte mobbere til andre skoler», uttaler Lotta Edholm.
Kjøp Susanne Wiesingers bok «Kulturkamp i klasserommet» her! Du kan også kjøpe e-boken her.