I det siste har houthiene angrepet flere skip på vei inn mot Suez-kanalen, og det skaper økende problemer for internasjonal skipsfart som må rute sine skip rundt Afrika. Den lange omveien gjør at kapasiteten på internasjonal transport faller fordi det er begrenset med containere og skip, og dermed øker prisen på containerfrakt og annen skipstransport kraftig over hele verden, samtidig som tiden fra bestilling til levering øker.

Det er E24 som melder at kaoset skaper store køer ved asiatiske havner, noen som fører til kraftige fraktprisøkninger, økte logistiske problemer. Norske importører «begynner å få litt panikk». For å sikre seg mot varemangel har importører begynt å bestille mer varer for å sikre seg et lager, og det skaper igjen kunstig økning i etterspørselen som igjen skaper høyere priser på alt.

I følge Xenetas prisdata-oversikt ligger prisen for en 40 fots container fra Asia til Europa rundt 8500 dollar. Med tanke på at prisen var 1000 dollar før covid-nedstengningen ble innført, og lå rundt 5000 doller i begynnelsen av 2024, så skjønner man hvor det bærer, for det internasjonale fraktmarkedet er fullstendig styrt av tilbud og etterspørsel. Det går fortsatt skip gjennom Suez, men også der øker prisene fordi rederiene tar høye risikotillegg.

Det hjelper heller ikke at Norge systematisk har flagget ut sin egen industri siden åttitallet og nå er fullstendig avhengig av import av nesten alt, samtidig som norske politikere har sendt den norske kronekursen utfor stupet. Prisen på en US Dollar er nå over 11 kroner, og en euro ligger over 12 kroner. Fint for det lille av eksportindustri som er igjen, men veldig, veldig skadelig for deg.

Regjeringen har ingen plan for gjøre noe med det eller avhjelpe situasjonen. De lar markedskreftene styre, dvs houthiene.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.