Airbus er verdens største flyprodusent og har nylig oppgradert sin 20-års etterspørselsprognose hvor de estimerer en levering av 42.230 nye fly innen 2045. Dette er en oppgang på 4 prosent siden forrige prognose og betyr at den globale flyflåten vil mer enn dobles i løpet av de neste to tiårene. I følge Airbus vil den massive økningen komme som et resultat av Asias voksende økonomi, samt en generell modernisering av langdistanseflåter.

Flyprodusentens anslag bygger i følge NRK på økonomiske prognoser som tilsier at 1,7 milliarder mennesker vil heves opp til økonomisk middelklasse de neste 20 årene, noe som innebærer at over 40 prosent av verdens befolkning vil ha råd til flyreiser innen 2045. Dette er en dobling sammenlignet med dagens 20 prosent i middelklassen. I dag har USA det største kommersielle flymarkedet med over 666 millioner flyreisende i 2021, men man regner med at Kina vil passere dette siden befolkningen er mange ganger større.

I 2023 reiste 190 millioner indere med fly, som er en enorm økning sammenlignet med året før – men her spiller naturligvis den ødeleggende covid-nedstegningen en vesentlig rolle. Ser man bort fra dette er økningen i flyreiser ganske jevn, så Airbus gjør ikke noe vanskelig regnestykke.

Nyheten setter norske klimahysterikere i harnisk

Holger Schlaupitz i Naturvernforbundet sier til NRK at det er vanskelig nok å nå klimamålene med den flytrafikken vi allerede har i dag, og mener det er tydelig at Airbus ikke har skjønt alvoret når de varsler en dobling av flyparken.

– Jo mer vi flyr, jo vanskeligere blir det. Det er den enkle konklusjonen, dessverre. Dette er en måte å undergrave Parisavtalen og målet om 1,5 graders økning på, som er veldig bekymringsfull, sier han.

SVs energi- og miljøpolitiske talsperson Lars Haltbrekken går enda lenger, og mener det må bli dyrere å fly, og at flere miljøvennlige løsninger må på plass for å demme opp for flytrafikken i Vesten. Haltbrekken mener nemlig at Norge og Vesten har et særskilt ansvar, selv om den største økningen altså foregår i Asia, hvor man også bygger kullkraftverk så fort det går

– Galskap. Det er ikke mulig å doble verdens flytrafikk. Vi kan jo ikke forsvare vårt høye flyforbruk og samtidig nekte resten av verden et tilsvarende høyt flyforbruk. Men det sier seg selv at det å fordoble verdens flytrafikk, det går ikke.

Miljøhysterikere tror de kan styre både verden og klimaet

Joda, Haltbrekken. Det går helt fint, og det kommer til å skje. Reaksjonen hans er symptomatisk for alle som er grepet av det kollektive massehysteriet rundt klima: De mangler fullstendig innsikt i proposjoner, realfag, vitenskap, matematikk og virkeligheten,  og tror på ramme alvor at Parisavtalens klimamål kan oppnås bare borgerne i deres egne vestlige land underkaster seg deres fanatisme. De tror også at de har makt: Når de sier at noe ikke går, så vil resten av verden adlyde.

Alle land utenfor den vestlige kulturkretsen gir imidlertid blaffen i både klimamål og klimahysterikere. De fokuserer på å gjøre egne borgere fornøyd ved å løfte dem ut av fattigdom og inn i høyere levestandard – noe som ikke bare vil medføre langt flere flyreiser: Det vil medføre massiv økning av forbruk av klær, biler, kjøttmat, elektronikk og andre forbruksprodukter.

Samtidig skal du tvinges ned i kne og inn i fattidom og ufrihet. Ikke fordi det vil gjøre noen forskjell, men fordi klimafanatikere vil ha makt de kan misbruke. Klimapolitikken handler nemlig ikke om fakta, vitenskap eller klima, for da hadde galskapen blitt stoppet for lenge siden. Den handler om penger, makt og prestisje.

Document er en uredd og uavhengig avis som forteller deg sannheten. Abonner her.

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.