Flere bilprodusenter har de siste månedene rapportert om mye lavere etterspørsel etter elbiler enn beregnet. 

Nå begynner det å få store konsekvenser. VW-konsernet, som blant annet eier Audi, sier at de kan stenge fabrikken i Brussel, Belgia, skriver TV 2.

Bilprodusentene har følgelig flyttet fokus over på bensin- og dieselmodellene.

Hvis fabrikken i Belgia stenger, vil det være første gang siden 1988 at VW-konsernet går til så drastiske steg. Selv ikke da det stod på som verst under «Dieselgate», var det behov for slike tiltak.

Men overgangen til elektrifisering har vært kostbar – med store investeringer både knyttet til utvikling av bilene og selve produksjonen – noe som det grønne skiftet ikke kalkulerte med.

Det har ført til at elbil i dag koster langt mer enn det smaker.

Det er bare snaut tre år siden Audi annonserte at de fra 2026 utelukkende skulle presentere nye biler med helelektrisk drift.

Men i vinter snudde de på hælen og skrotet rett og slett den ambisiøse elbil-satsingen.

Audi ønsker i stedet å ha fokus på nye modeller med forbrenningsmotor, samt ladbare hybrider.

Men annerledeslandet Norge tar ikke hintet.

Fra 1. januar i år kuttet Audi i Norge salget av samtlige av sine modeller med forbrenningsmotor, så nær som én. RS-modellene får leve videre.

Det kan vise seg å koste dyrt.

 

 

Kjøp bøker fra Document!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.