I Europa kommer kinesernes inntog til å gå på bekostning av europeiske, japanske og koreanske merker, skriver bransjeeksperter i studien, som ble lagt fram av konsulentselskapet Alix Partners tirsdag.
Kostnadene for å produsere enn elbil i Kina er en tredel lavere enn i Europa. Utviklingsperioden er også kortere enn hos konkurrentene andre steder i verden.
Ifølge studien bruker de kinesiske produsentene «aggressiv prising» for å kapre nye markedsandeler.
– Ny EU-toll på kinesiske biler kan muligens bremse importen på kort sikt og støtte opp under utsalgsprisene, men vil også akselerere den lokale produksjonen av kinesiske biler og deler i Europa, sier ekspert Fabian Piontek.
Tyske produsenter er blant dem som merker konkurransen fra Kina. Dette rammer særlig biler i det øvre prissjiktet, som i stadig større grad taper på det kinesiske markedet, ifølge rapporten.
Alix Partners anslår samtidig at elbilenes andel av nybilsalget i Europa vil øke fra 20 prosent i år til 45 prosent i 2030.
Kjøp «Dumhetens anatomi» av Olavus Norvegicus her!