Trenden innen bilinteriørdesign er å erstatte knapper med store dataskjermer med touchfunksjon plassert midt på dashbordet som kan styre alle bilens funksjoner. Blant folk som har greie på bilkjøring, har dette vakt bekymring fordi det tar øynene fra veien, og med ujevn veibane er det omtrent umulig å treffe riktig funksjon uten virkelig å fokusere og sikte. Nå jobber Euro NCAP, som utfører kollisjonstester, med et nytt krav hvor slike distraherende skjermer blir klassifisert som usikre og gjør at produsentene mister stjerner i sikkerhetsvurderingen.

Det er særlig Tesla og Volvo som har gått langt for å fjerne manuelle knapper, kontroller og instrumenter foran sjåføren. Til og med speedometeret er plassert på midtskjermen på deres nyeste modeller. Dette er en motebølge som sikkert ser fancy ut og sparer penger under produksjonen av bilene, men det er en åpenbar distraksjon for sjåføren og derfor trafikkfarlig. Euro NCAP, som er ansvarlig for kollisjonstester, utvikler derfor en ny vurderingsprotokoll med sikte på å redusere distraksjoner fra dashbordet, melder Carup.se

Euro NCAPs nye protokoll slår fast at hvis du må bruke berøringsskjermen for å sette på vindusviskeren, anses det som trafikkfarlig. Det rammer Teslas Model 3, hvor vindusviskerne også betjenes via en knapp på rattet, mens innstilling gjøres fra berøringsskjermen. Selv girspaken er på berøringsskjermen. På Volvo EX30 har selv speedometeret blitt plassert på midtskjermen, og nylig ble bilen tilbakekalt fordi midtskjermen kunne gå i svart.

Biler skal være sikre, ikke pyntegjenstander

Gjennom hundre år ble måten biler opereres på, stadig mer standarisert. Ikke fordi det ser kult eller moderne ut, men fordi det gjennom ren teknologisk evolusjon er blitt den optimale metoden for å kjøre bilen trygt under alle forhold. Innføringen av midtplassert skjerm bryter med denne evolusjonen, og har null sikkerhetsmessig grunnlag; det er innført fordi Elon Musk syns det så kult og moderne ut, og slik synsing er naturligvis ikke godt nok:

For å få full pott i Euro NCAPs kollisjonstest, må produsentene gjeninnføre fysiske knapper og kontroller for sikkerhetskritiske funksjoner. Arbeidet som gjennomføres nå, skal avgjøre hvilke knapper og kontroller som kreves for å få full sikkerhetsrating, og dette er fornuftig: Da flyindustrien gikk over til «glasscockpit» med flere skjermer fremfor analoge instrumenter, var det aldri snakk om å gjøre cockpiten «kul». Skjermene viser det samme som analoge instrumenter – bare tydeligere, og all input foregår med analoge knapper som man kan treffe i blinde mens flyet rister i turbulens. Alt annet ville vært å øke risikoen for ulykker.

At distraksjon i trafikken er en av hovedårsakene til trafikkulykker, er alle enige om. Her i Norge er det innført vanvittige bøter for å knotte på en liten mobilskjerm under kjøring; samtidig har myndighetene ukritisk godtatt den nye designtrenden med digre dataskjermer man må knotte på for å kjøre bilen. Dette gir ingen mening. Med den nye vurderingsprotokollen ønsker NCAP å presse produsenter til å snu seg tilbake mot sikkerhet fremfor jåleri. La oss håpe at forsikringsbransjen følger på, for det er jo de som må betale for usikre biler.

 

Kjøp «Et varslet energisjokk»!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.