Bare timer etter at EU-kommisjonen truet med straffetoll på kinesiske elbiler, uttrykker Ungarn misnøye med det landet beskriver som EUs brutale straff.

Under statsminister Viktor Orban har Ungarn blitt en viktig handels- og investeringspartner for Kina. Også her går landet i utakt med flere andre EU-medlemmer, som forsøker å gjøre seg mindre avhengig verdens nest største økonomi.

– I stedet for straffetoll, bør EU støtte den europeiske elbilindustrien, skriver det ungarske næringsdepartementet i en uttalelse.

– Vi er uenige med Europas brutale straff av kinesiske elbilprodusenter med straffetoll. Proteksjonisme er ikke svaret, heter det videre.

Ungarns misnøye kommer samme dag som EU-kommisjonen varslet opptil 38,1 prosent i ekstratoll på elbiler fra Kina dersom ikke problemer med statsstøtte løses.

De siste årene har Ungarn investert milliarder i støtte til nye batterifabrikker, blant annet for den kinesiske batterigiganten CATL. Også elbilprodusenten BYD har investert i en batterifabrikk i Ungarn.

(©NTB)

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.

Les også