Polestar-aksjen falt 43 prosent på fem dager i forrige uke, fordi selskapet står i fare for å bli sparket ut av Nasdaq. Dette følger et vedvarende tap over lang tid, som førte til at den svenske banken SEB i januar 2024 gikk ut med en verdivurdering hvor man anså bilprodusenten som «verdiløs». Anslagsvis har hele 275 milliarder svenske kroner fordampet på mindre enn to år, og nå fortviler både småsparere og investorer. Dette kan også være svært dårlige nyheter for over 9600 norske Polestar-eiere, samt aksjeeiere.

Polestar et et av de nye bilmerkene som har blomstret som løvetann som følge av den politisk vedtatte tvangsinnføringen av batteribiler. Bilmerket oppsto i 2017 og er knyttet til Volvo, men Polestar er egentlig kinesiske biler. Selv om ingen har hørt om bilmerket før, har nordmenn kjøpt bilene ukritisk, som om det var en spennende ny type potetgull til 29 kroner, men det er altså en kostbar bil med introduksjonspris fra 432.000 kroner og langt oppover. I 2022 lå Polestar utrolig nok på 11. plass blant Norges mest solgte batteribiler, til tross for at produsenten mangler historikk for service eller tilgang på deler. Og dét er ikke det mest utrolige:

Da Polestar-aksjen var på topp sommeren 2022, fordi selskapet gikk inn på Nasdaq via en Spac-avtale, ble selskapet verdsatt til 290 milliarder svenske kroner, som var det dobbelte av verdien på den historiske kvalitetsleverandøren Volvo Cars. (!) Dermed kjøpte ikke bare folk bilene, de kjøpte aksjer også: I Sverige investerte rundt 20.000 småsparere i børsraketten, og siden den gang har selskapet fått 100.000 nye eiere, etter at Volvo Cars delte ut 62 prosent av sin aksjepost. Nå sliter alle med å få solgt aksjene.

Sviktende salg gir økonomiske utfordringer

Siden toppnoteringen sommeren 2022 har aksjeverdier for hele 275 milliarder SEK fordampet. (!!) Beregninger viser at Volvo Cars har tapt 138 milliarder svenske kroner på «batteri-eventyret», og to av de største private eierne er Volvos styreleder Håkan Samuelsson, som har tapt 102 millioner SEK, og administrerende direktør Thomas Ingenlath, som har tapt 58 millioner SEK. Den klimahysteriske skuespilleren Leonardo DiCaprio (se filmen «Don‘t Look Up») har også vært storaksjonær i Polestar, men det er uklart om han har solgt seg ut.

Nedgangen skyldes ikke bare overprising av en børsboble. Den skyldes også at Polestar ikke innfrir sine salgsmål, produksjonsmål eller tidsfrister for lansering av nye modeller, noe som er foruroligende vanlig for batteribil-produsenter. Polestar lovet i prospektet å selge 225.000 biler i 2024, men i første kvartal i år har de solgt bare 7200 biler – ikke minst ved å dumpe prisene med opptil 60.000 kroner. Og dét er ikke det første priskuttet. Alle skjønner at dette neppe er god butikk, og enda verre: Det underminerer bruktbilverdien for dem som allerede har kjøpt bilen – som om ikke bruktverdien på batteribiler var ille nok. Og andre problemer baller på seg:

Tvangsinnføringen av batteribiler ødelegger det frie markedet

Den politiske propagandaen rundt batteribiler er i ferd med å miste sin effekt: Salget av batteribiler stagnerer i Europa, fordi folk rett og slett begynner å oppdage at virkeligheten er ikke helt i tråd med det reklamen, politikerne og bilorganisasjonene lover, og fordi subsidiene ikke er store nok, ifølge produsentene. Men det er nettopp enorme klima-subsidiepakker som har fått antallet produsenter av batteribiler til å eksplodere i en skarp konkurranse, og når noe sånt skjer i et fallende marked, betyr det priskrig.

Nesten alle batteribil-aktører har gjennomført vanvittige priskutt for å unngå å miste markedsandeler i det viktige norske glansbilde-markedet, men dette spiser rett av overskuddet. Og siden batteribiler er vesentlig dyrere å produsere enn drivstoffbiler, er ikke dét noen god butikk. Legg sammen dette med alle de andre problemene, og uroen i bilmarkedet som politikerne har skapt, så ser du en uro i finansmarkedet som spiser opp tiltroen til selskapene og aksjeverdiene. Og derfor sliter Polestar og mange andre.

La én ting være klart: Politikerne har simpelthen erklært at tiden er over for drivstoffbiler, basert på absolutt ingenting annet enn subjektiv synsing og klimahysteri. Selv om tvangsinnføringen av batteribiler med dagens dårlige batterier er åpenbart prematur, og «bærekraften» i blytynge luksusbiler er høyst diskutabel, spiller det ingen rolle: Folk skal kjøpe batteribiler, slik politikerne forlanger – og hvis markedskreftene og subsidier ikke sørger for at folk kjøper batteribiler frivillig, gjenstår bare én mulighet: å sabotere salget av drivstoffbiler med avgifter og forbud. Det er allerede godt i gang. Fordi klima.

Ledelsen til Polestar jublet høyt etter å ha ringt med bjella på Nasdaq-børsen i New York sommeren 2022; siden har det altså gått bratt nedover. Men selskapet setter sin lit til politikernes klimafanatisme. Derfor finnes det ikke tegn til tvil eller problemer i selskapets reklame eller på deres nettsider. Selskapet lover at nå kommer de nye modellene Polestar 3 og Polestar 4, og at de i 2025 skal mangedoble salget til 155.000–165.000 biler.

Så langt har ikke dette overbevist aksjemarkedet, og en konkurs for Polestar kan bli «interessante tider» for nesten 10.000 bileiere i Norge.

 

 

 

Kjøp Sokrates’ forsvarstale fra Document her!

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.