Tesla kutter prisene på sine mest populære modeller med inntil 60.500 kroner. Bruktbilforhandlere venter priskrig: – Det begynner å ligne et blodbad.
Dette skriver E24. Så sent som i april satte Tesla ned prisen på sin Model 3 med 23.000 kroner.
Marcusbil har siden 2016 jobbet spesifikt med brukte Tesla, som utgjør halvparten av i alt 5000 solgte bruktbiler siden oppstarten i 2009.
Selskapet mener prisfallet vil merkes.
– De nyere brukte Teslaene får jo selvfølgelig merke det. Men for de eldre, rimeligere modellene er det ikke så merkbart i bruktmarkedet, selv om Tesla justerer prisene, sier daglig leder Bjørn Amundsen i Marcusbil.
Priskuttene varierer fra 32.000 til 60.500 kroner. Amundsen tror det vil komme nye kutt, men at prisene også kan bli satt opp.
– Dette er nok bare begynnelsen. Når de kinesiske elbilene virkelig treffer Europa neste år, da begynner nok den egentlige priskrigen, sier bruktbilforhandleren, og peker på BYD som en fremtredende aktør.
Også tidligere år har Tesla gjennomført store priskutt, som da de i januar 2023 satte ned prisen på den rimeligste Model Y-versjonen i Norge med 120.000 kroner, eller 23 prosent.
Jonathan Parr, medgründer og vekstsjef i den nettbaserte bruktbilforhandleren Rebil, forventer knallhard konkurranse i bruktmarkedet, nå som asiatiske produsenter av batteribiler forsøker å overta så mye som mulig av det europeiske markedet.
Elon Musk, sjef og hovedeier av Tesla, har mange ganger uttalt at kinesiske elbilprodusenter er den største trusselen Tesla står overfor. BYD sa i januar at de skal bygge en fabrikk i Ungarn. Da vil de slippe unna tollbarrierer.
I Ungarn er det en god del misnøye, siden mange av arbeidsplassene vil fylles opp av kinesiske arbeidere.
Tradisjonelle bilprodusenter står foran en skikkelig utfordring, mener Parr.
– At det er knalltøft for tiden på nybil, er det ingen tvil om. Det begynner å ligne et blodbad.