– Vi vil fremdeles ha NATO-alliansen i ryggen. Men vi må slutte å tenke på den som et par krykker!
Slik konkluderer forskeren Ståle Ulriksen ved Sjøkrigsskolen, som arbeider med en dyptpløyende analyse av hva Norge kan vente seg dersom vi skulle bli utsatt for krig. Konklusjonen i den ventede NUPI-analysen er allerede klar: Vi må i mye større grad håndtere våre sikkerhetsutfordringer selv.
Marinen skal sikre oss forsyninger
I en konflikt mellom Vesten og Russland må Vest-Europas flåtestyrker, sammen med amerikanerne, sikre at forsterkninger og forsyninger kommer frem til Europa. Og Ståle Ulriksen deltar i et prosjekt som har som mål å gi et realistisk bilde av hvilken hjelp Norge kan forvente å få i krig. Prosjektet har fått fyldig omtale i Norsk Tidsskrift for Sjøvesen, som utgis av Sjømilitære Samfund.
Naivitet gjennom de siste tiårene
Den nye langtidsplanen for Forsvaret, som ble fremlagt 5. april, gir omrisset av et svar på utordringene Norge står overfor. For det første dreier det seg om en plan som langt fra tar sikte på å møte dagens trusselbilde, men som sprer milliardene over de nærmeste tolv årene. For det andre er Forsvarets temmelig trøstesløse tilstand i 2024 en konsekvens av norsk og vesteuropeisk politisk naivitet, og det i en grad at det nærmest blir umulig å ta igjen det forsømte så hurtig som vi burde.
Det tar tid å gjenreise norsk forsvar, slik at vi med troverdighet kan møte mulige utfordringer de nærmeste par årene.
For Sjøforsvaret fremgår det riktignok at regjeringen satser sterkere enn på noe annet av de militærpolitiske feltene som langtidsplanen rommer. Det skal bygges «minimum» fem nye fregatter og «minimum» fem undervannsbåter, pluss opprettelsen av en ekstra fartøysklasse.
Europeisk nedbygging
En gjennomgåelse av Ståle Ulriksens grundige prosjektbeskrivelse viser at Norge ikke er alene om naiviteten. Nedbyggingen av de vesteuropeiske flåtestyrkene som skulle sikre Europa forsterkninger og forsyninger, har vært notorisk siden 1990 – i så godt som alle europeiske NATO-land. Dette året var Storbritannia ennå en betydelig sjømakt, den tredje sterkeste i verden etter US Navy og Sovjetmarinen. Så kom de store budsjettkuttene, primært i Storbritannia, Tyskland og Nederland.
Marinestyrkene i Frankrike og Italia har klart seg bedre mot nedskjæringene i landenes budsjetter. Det er påfallende at disse landene i stor grad har opprettholdt tallet og kvaliteten på sine eskortefartøyer i årene etter 1990, noe som henger sammen med nærheten til urosentrene i Midtøsten.
Dramatisk nedbygging i nord
Reduksjonen i antall fartøyer var i denne perioden altså mer dramatisk i nord enn i sør. Storbritannia, Tyskland og Nederland reduserte antall marinefartøyer fra 322 til 154, en reduksjon på 52 prosent.
I Frankrike, Spania og Italia ble antallet fartøyer redusert fra 207 til 126 i samme periode, en nedgang som til sammenligning var på 39 prosent.
I prosjektutredningen mener man at disse beskjæringene egentlig ikke er overraskende, sett i lys av at trusselbildet i perioden 1990–2010 var sterkt forbedret.
Putin har endret trusselbildet
Senere ble trusselbildet dramatisk forverret, men da sto sjømakten allerede uten den kampkraft som er nødvendig – i møtet med mulige fiendtlige trekk fra en totalt uberegnelig despot som Vladimir Putin og hans mulige medsammensvorne ellers i verden.
Det norske forsvarskonseptet er avhengig av støtte fra andre NATO-land gjennom de avtaler som er inngått – bilateralt og kollektivt. Men også den amerikanske marinen vil ha problemer dersom det oppstår flere samtidige konflikter, blant annet i Sørkinahavet. Samme problemstilling har Storbritannia og Frankrike i Det indiske hav og Stillehavet.