Klimagassutslippene fra cruisetrafikken i norsk farvann har økt kraftig de siste årene. Nye beregninger viser at utslippene kan passere innenlands flytrafikk.

En av de som reagerer kraftig på dette, er Truls Gulowsen, lederen i Naturvernforbundet.

– Det er faktisk helt vilt. Jeg var ikke klar over at utslippsøkningen fra cruise er så stor som disse tallene viser, sier han til Dagens Næringsliv.

Etter to magre år for cruisenæringen under pandemien har antall anløp i norske havner tatt seg kraftig opp. Et anslag fra Cruise Lines International Association (Clia) viser at det ligger an til 5049 cruiseanløp i norske havner i 2024. I 2015 var tallet på 1975.

– Det er høyst sannsynlig at CO2-utslippene fra cruiseskipene dermed vil passere utslippene fra innenriks luftfart i år. Det tror jeg få hadde regnet med kunne skje, forteller Svein Thompson i bærekraftanalyseselskapet Stakeholder til avisen.

Han viser til at innenriks luftfart sto for utslipp på 1,1 millioner tonn i 2022. Tall fra den internasjonale cruiseorganisasjonen Clia spår en tredobling i cruiseutslippene siden 2015. I 2024 kan tallet passere 1,2 millioner tonn.

Lederen i Naturvernforbundet mener nok er nok fra cruisenæringen. Han vil si nei til store cruiseskip.

– Dette er flytende klimagassfabrikker, og Norge som sjøfartsnasjon bør gå foran og si at dette er uønsket turisme, avslutter Gulowsen.

 

 

|Kjøp bøker fra Document!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.