En elbil av merket Renault R5 E-Tech står utstilt ved de 91. Geneva International Motor Show (GIMS) i Genève den 26. februar 2024. Foto: Martial Trezzini / Keystone via AP / NTB.

Transport- og miljøpolitikere i EU gikk tidligere denne uken inn for at regnskap­ene over utslippene av klima­gasser fra transport­selskapers kjøre­tøyer må omfatte utslippene fra hele deres livssyklus – og ikke bare under kjøring.

Det var under et møte i fellesutvalget for EUs transport- og miljøkomiteer at en rapport som anbefaler et standardisert utslipps­regnskap for biler, ble vedtatt med 58 mot 19 stemmer, kunngjorde EU-parlamentet mandag.

Internt i utvalget er det inntil videre uenighet om hvordan en standardformel for beregning av utslippene skal se ut.

Flere av utvalgets medlemmer tok imidlertid til orde for at utslipps­regnskapene for kjøretøyer må være komplette, slik at de omfatter utslippene fra hele livssyklus­en til kjøretøyene fra produksjon til avfalls­håndtering, melder Euronews.

Det behøves større transparens om utslippene av drivhus­gasser (GHG), sånn at forbrukerne kan ta informerte valg, mener en liberal fransk politiker som arbeider med saken:

MEP Pascal Canfin (France/Renew), leading the file in parliament, said in a press statement the new rules will incentivise more transparency of GHG emissions in the transport sector and help consumers to make informed choices.

En konservativ østerriksk kollega mener dette må bety at elbiler ikke uten videre kan regnes som null­utslipps­biler:

But his colleague Barbara Thaler (Austria/EPP), also leading the legislative file in parliament and backed by several EPP lawmakers, insisted that battery electric vehicles cannot be seen as “zero-emission”, noting the bill fails to account for emissions caused by production and recycling.

Men hun advarer samtidig mot å gi produsenter utenfor Europa et konkurranse­fortrinn:

“The regulation still gives an unfair advantage to battery electric vehicles produced outside Europe. Without addressing the elephant in the room, the EPP cannot support this regulation,» stated Thaler.

Veien kan altså vært kort til at EPP-gruppen – og dermed også EU-parlamentet – går inn for et komplett regnskap over utslipp av klimagasser som skyldes elbiler, og samtidig vil beskytte unionen mot kinesiske konkurrenter. «Vi kommer et lite skritt nærmere sannheten», sier Thaler til Kronen Zeitung onsdag.

Det er politisk betydningsfullt av flere grunner, for når premisset blir at elbiler ikke er utslippsfrie, er også et lite skritt i retning av revurdering av EUs allerede vedtatte forbud mot drivstoff­motorer fra 2035, som skaper økende bekymring hos EPP-gruppen.

De nye reglene som måtte følge av arbeidet i transport- og miljøkomiteen vil bli lagt frem for det neste EU-parlamentet etter EU-valgene i juni, opplyser Euronews. Det betyr også at saken vil komme opp for et EU-parlament alle forventer vil bli mer konservativt og mindre klima­ideologisk.

 

Document er blitt 20 år – kjøp vårt nye tidsskrift!

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.