Transport- og miljøpolitikere i EU gikk tidligere denne uken inn for at regnskapene over utslippene av klimagasser fra transportselskapers kjøretøyer må omfatte utslippene fra hele deres livssyklus – og ikke bare under kjøring.
Det var under et møte i fellesutvalget for EUs transport- og miljøkomiteer at en rapport som anbefaler et standardisert utslippsregnskap for biler, ble vedtatt med 58 mot 19 stemmer, kunngjorde EU-parlamentet mandag.
Internt i utvalget er det inntil videre uenighet om hvordan en standardformel for beregning av utslippene skal se ut.
Flere av utvalgets medlemmer tok imidlertid til orde for at utslippsregnskapene for kjøretøyer må være komplette, slik at de omfatter utslippene fra hele livssyklusen til kjøretøyene fra produksjon til avfallshåndtering, melder Euronews.
Det behøves større transparens om utslippene av drivhusgasser (GHG), sånn at forbrukerne kan ta informerte valg, mener en liberal fransk politiker som arbeider med saken:
MEP Pascal Canfin (France/Renew), leading the file in parliament, said in a press statement the new rules will incentivise more transparency of GHG emissions in the transport sector and help consumers to make informed choices.
En konservativ østerriksk kollega mener dette må bety at elbiler ikke uten videre kan regnes som nullutslippsbiler:
But his colleague Barbara Thaler (Austria/EPP), also leading the legislative file in parliament and backed by several EPP lawmakers, insisted that battery electric vehicles cannot be seen as “zero-emission”, noting the bill fails to account for emissions caused by production and recycling.
Men hun advarer samtidig mot å gi produsenter utenfor Europa et konkurransefortrinn:
“The regulation still gives an unfair advantage to battery electric vehicles produced outside Europe. Without addressing the elephant in the room, the EPP cannot support this regulation,» stated Thaler.
Veien kan altså vært kort til at EPP-gruppen – og dermed også EU-parlamentet – går inn for et komplett regnskap over utslipp av klimagasser som skyldes elbiler, og samtidig vil beskytte unionen mot kinesiske konkurrenter. «Vi kommer et lite skritt nærmere sannheten», sier Thaler til Kronen Zeitung onsdag.
Det er politisk betydningsfullt av flere grunner, for når premisset blir at elbiler ikke er utslippsfrie, er også et lite skritt i retning av revurdering av EUs allerede vedtatte forbud mot drivstoffmotorer fra 2035, som skaper økende bekymring hos EPP-gruppen.
De nye reglene som måtte følge av arbeidet i transport- og miljøkomiteen vil bli lagt frem for det neste EU-parlamentet etter EU-valgene i juni, opplyser Euronews. Det betyr også at saken vil komme opp for et EU-parlament alle forventer vil bli mer konservativt og mindre klimaideologisk.
Document er blitt 20 år – kjøp vårt nye tidsskrift!