Kunstig intelligens (KI) er snart på vei inn i barnas bamser og dukker. Dette melder DR.
Se for deg en verden hvor barnets dukker og bamser ikke bare er vanlige leker, men plutselig blir en slags medforeldre eller venn som kan leke, snakke, svare, lese godnatthistorier og kanskje til og med begynne å oppdra barnet.
Det scenariet er plutselig ikke så langt unna i framtida, ettersom kunstig intelligens – spesielt den såkalte generative typen –utvikles meget hurtig.
Besøker du det indiske robotselskapet Mikos nettsider kan du allerede nå bestille roboten Miko 2, som er basert på KI og selges på å kunne lese lekser med barna.
I fjor sa Allan Wong, administrerende direktør i leketøysselskapet VTech Holdings, til Financial Times at bamser og dukker vil kunne lese personlige godnatthistorier og lære bort verdier og normer innen 2028.
«Kunstig intelligens vil bli tatt i bruk på nesten alle områder og jobboppgaver»
Denne utviklingen må vi følge nøye med på.
I hvert fall hvis man skal tro den danske regjeringens ekspertgruppe om kunstig intelligens, som nylig la fram sitt syn på hva vi bør være oppmerksomme på og hvor vi bør regulere den nye teknologien.
Mikkel Flyverbom er professor i digitale transformasjoner og leder ekspertgruppen.
Han sier at fenomenet kunstig intelligens i leker fortsatt bare er utbredt i «liten skala», men han mener det er viktig å være i forkant av utviklingen.
«Når jeg ser på mine egne barn, er de begge virkelig knyttet til sine vanlige dukker som ikke kan noe. Og det reiser spørsmålet – hva skjer når barnet begynner å knytte bånd til en dukke med kunstig intelligens i», spør Flyverbom.
Han frykter at oppdragelsen av barn i enkelte familier kan havne i hendene på et leketøy.
«Du kunne godt sett for deg et scenario hvor du ser dukken ha en slags foreldrerolle i en ressurssvak familie», sier Mikkel Flyverbom og fortsetter:
«Selv en telefon eller en iPad er i stand til å skape en slags tilknytning hos barn, som minner om foreldrenes tilknytning».
I tillegg gir det direkte tilgang til å manipulere barns følelsesliv når KI flytter inn på barnerommet.
Han påpeker også at den kunstige intelligensen kan trenes på et datasett som reflekterer helt andre verdier enn de familiene ønsker å gi barna sine.
Per Frederiksen, psykolog og seniorrådgiver i Redd Barna, deler disse bekymringene.
«Leken burde jo helst reflektere foreldrenes og samfunnets verdisett, men hva om barnet først og fremst blir utsatt for et verdisett fra en amerikansk eller kinesisk teknologigigant», uttaler Frederiksen til DR.
Ifølge ham er imidlertid den største utfordringen at bamser og dukker kan bli barnas nære venner og dermed frata barna den treningen i livsmestring som ekte vennskap gir.
Snapchat ble i 2023 kritisert for automatisk å ha installert chatboten MY AI i produktet sitt, slik at barn kunne chatte og stille spørsmål til sin nye digitale venn. Basert blant annet på erfaringene der, er det all grunn til å være skeptisk til kunstig intelligens i leker, mener Per Frederiksen.
Mikkel Flyverbom hevder det derfor ikke er uten grunn at regjeringens ekspertpanel utarbeider noen form for rammeverk for teknologien.
«Slik ting ser ut akkurat nå, er dette området ganske uregulert. På en eller annen måte er det fortsatt litt utenfor vår fatteevne at ei dukke skal kunne føre en samtale med barna våre», påpeker Flyverbom overfor DR.
Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok her og som ebok her!