Gyproc er en storleverandør av gipsplater til byggebransjen i Norge, og ledelsen har varmt omfavnet klimahysteriet og blitt den første gipsplatefabrikken som er «klimanøytral» gjennom å kutte bruken av gass og gå over til elektrisitet. Fabrikken har fått 71 millioner av dine skattekroner fra Enova for å lansere produktet «Gyproc Klima», og nå er også dette klimaprosjektet i økonomisk trøbbel.
Så sent som i mai 2023 fikk den «utslippsfrie» gipsfabrikken i Fredrikstad besøk av klima- og miljøministeren og byens ordfører. Politikere elsker nemlig å premiere næringsdrivende som jobber for å gjøre deres politiske luftslott virkelige, i stedet for å fokusere på gammeldags nøysomhet, sunn konkurranse, profitt og trygge arbeidsplasser. I en pressemelding mente adm.dir. i Glavagruppen Andreas Fritzsønn at Gyproc Klima var en game changer, og det fikk han jo rett i – med omvendt fortegn:
Permitteringer et år etter jubelåpning
Enova dekket ikke hele regningen for CO2-kuttet, og 300 millioner har gått med på omleggingen for å skape et identisk produkt til høyere pris og med en klima-metaverdi ingen bryr seg om. Nå, under et år etter statsbesøket, har Gyproc permittert et helt skift, fremtiden ser ikke lys ut, og direktøren roper varsku i Fredriksstad Blad på vegne av norsk byggebransje:
– 2023 var utfordrende for bransjen og våre fabrikker. Inngangen på 2024 er mye svakere enn samme periode i fjor. Og utsiktene for resten av året tyder på videre fall.
Direktøren sier ikke at å bli «flink bisk» for klimapolitikere var feil, han skylder heller på fallet i boligbyggingen, som jo i stor grad er forårsaket av klimapolitikken, som øker energiprisene dramatisk. Hele byggenæringen er i krise på grunn av priskrise, covid-krise, rentekrise og strømkrise: Antallet igangsatte boliger er nær halvert, og er på sitt laveste siden lånekrisen i 1992, som var en følge av børskrakket i 1987. Hele næringskjeden for bygg og anlegg sliter med inntjening og konkurser – på grunn av politikerskapte kriser.
Bedriftsledere som blir klimapolitikere i stedet for næringsdrivende
Dyrtiden gjør at viljen til å betale for grønn klimapynt har kollapset sammen med viljen til å investere generelt i nye boliger, og for dem som fortsatt bygger, er fokuset nå naturligvis på pris fremfor miljø. Det er bare offentlige byggeprosjekter som fortsatt er opptatt av grønt fokus. Dette burde imidlertid ledelsen i Gyproc sett komme, siden faren og problemene var tydelige lenge før de bestemte seg for å få subsidier og få ministerbesøk. Gyproc har rett og slett utkonkurrert seg selv gjennom ren uforsiktighet.
Ledelsen for Gyproc insisterer på at man ikke ønsker subsidier. I stedet etterlyser de at staten stimulerer til større boligbygging, ikke minst gjennom EUs taksonomi, som skal tvinge alle boligeiere til «energieffektivisering» med etterisolering for millioner pr. husstand. Eierne av Gyproc er nemlig de samme som eier isolasjonskjempen Glava. At denne økonomiske klimabomben fra Brussel vil kjøre norske husstander konkurs, vekker ingen bekymringer. Det vil skape jobber, og det er bedre enn at Gyproc går konkurs på grunn av feilinvesteringer.
Stadig flere «klimasatsinger» går nedenom, og Gyproc er et symptom på massehysteriet som har rammet norsk næringsliv helt opp til NHO og LO: I stedet for å drive butikk basert på sunn kapitalisme, konkurranse og nøysom drift, som de siste 100 årene, glemmer næringslivsledere alt de har lært på BI. De kortslutter på klimahysteri og blir politikernes forlengede arm for gjennomføring av luftslottet «grønt skifte» – gjerne i bytte for 30 sølvpenger i kortsiktige subsidier. Hele den tyske bilindustrien har gått i samme felle.
Om et par tiår er forhåpentligvis dette kollektive massehysteriet historie, og en ny generasjon vil le og si «hva tenkte dere på?» – hvis det er noen penger igjen, da.
Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok og som ebok.