Det ble ikke stilt krav om batterikapasitet under anbudsprosessen for busstrafikken i Oslo, ifølge Ruter.
De nye, elektriske bussene i Oslo sliter i vinterkulda. Dårlig batterikapasitet og problemer med lading førte til at bussene ikke hadde rekkevidde til å kjøre rutene de skulle. Konsekvensen har vært svært mange innstilte avganger i januar.
Unibuss, som er en av operatørene som kjører bussruter i Oslo på oppdrag fra Ruter, erkjente etter hvert at bussene fungerer dårligere enn ventet.
På spørsmål fra Aftenposten om Ruter stilte krav til operatørene om rekkevidde og batterikapasitet på bussene som skulle kjøre i hovedstaden på vinteren, sier Ruter at det ikke var et tema.
– Nei, batterikapasitet/rekkevidde har ikke vært tildelingskriterie, skriver pressetalsperson Øystein Dahl Johansen i Ruter i en e-post.
Han opplyser at det ble beskrevet hvilke områder, behov, busslinjer og rutefrekvens som skulle dekkes. Og at det deretter er opp til operatøren å beskrive hvordan dette er planlagt løst, blant annet med antall busser.
«Disse bussene er ikke egnet til å kjøre i Oslo på vinteren»