Taxier ved Oslo S. Foto: Vidar Ruud / NTB
Terje har vært taxisjåfør i 45 år. Kravene om overgang til elbiler gjør at han gir seg: – Bare surr alt sammen.
Store endringer i taxinæringen gjør at Terje Høien gir seg som sjåfør etter 45 år. Fra 1. november må alle taxier i byen være elbiler. Det mener Høien er svært lite gjennomtenkt.
– Jeg gidder ikke å investere 600.000 kroner i en bil jeg vil hate som pesten, sier han til Avisa Oslo.
Høien mener det er for tidlig å utfase dagens dieselbiler, og peker særlig på manglende infrastruktur som en sentral årsak til det.
– Det er ikke infrastruktur nok til å håndtere behovet vi har for lading. Ikke alle har hjemmeladere som kan stå på over natta, og da blir alternativet å stå i ladekø.
Han påpeker at taxisjåførene ikke tjener noe som helst mens de står i ladekø.
– Stilleståing på ladeplass er dødtid, rent kronemessig for oss. Jeg er overbevist om at flere fra den eldre garden kommer til å slutte i næringen på grunn av dette, det er det flere som har sagt til meg.
Særlig vintermånedene er problematiske, forteller Høien. Han mener elbilene er for dårlig rustet for føret, og sier at bilene ikke når opp til rekkeviddebehovet de har.
– Det er bare surr alt sammen. Jeg føler at bystyret i Oslo tvinger meg til å slutte å jobbe, sier han.
Til sommeren gir Terje Høien seg som taxisjåfør.
– Jeg er ikke en bitter gammel grinegubbe, men det handler om måten dette har blitt iverksatt på.
Flere vil slutte
Nestleder i Norges Taxiforbund, Anne Karlsen Hove, deler Høiens bekymringer.
– Endringene får store konsekvenser for oss. Vi ser at det ikke er like enkelt for alle å lade hjemme, sier hun.
I tillegg til å være nestleder i taxiforbundet, jobber hun også som sjåfør. Hun har allerede gått over til elbil, og sier at dette ikke har vist seg å være bare gunstig.
– Jeg har halv kapasitet på bilen min nå når det er så kaldt. Jeg ser med bekymring på ladekapasiteten, og det at vi ikke har nok dedikerte ladeplasser. I dag står vi i kø på de kommersielle stedene, vi kan ikke ta bilene ut av drift for å lade når vi har mye å gjøre.
Hove bekrefter Høiens teori om at mange taxisjåfører nå vil slutte.
– Det er en del som gir seg fordi de ikke har lyst å være med på denne overgangen til en ny måte å drive drosje.
For lav ladekapasitet
Daglig leder i Oslo Taxi, Tonje Grave, vil gjerne være på lag med myndighetene, og er forsiktig med å kritisere.
Hun sier til Avisa Oslo at det foregår et skifte i næringen, og at mange sjåfører trives godt med å kjøre elbil.
– Samtidig er det noen utfordringer knyttet til rekkevidde og tidsbruk på lading som kan redusere effektivitet og inntjening for våre eiere. Heldigvis forbedres batteriteknologien raskt, samtidig som ladekapasiteten utvides, sier Grave.
Hun synes at tilgjengelig ladekapasitet fremdeles er for lav i Oslo, men påpeker at Byråd for samferdsel har lovet å ta sin del av ansvaret for å få nødvendig infrastruktur på plass, i samarbeid med næringen og private aktører.
– Vi vil bidra til å kartlegge det faktiske behovet, og gjøre det vi kan for å bidra til at det finnes gode løsninger for våre eiere og sjåfører, sier hun.
Spørsmålet er om denne erklæringen vil virke særlig beroligende for Terje Høien og andre sjåfører som opplever situasjonen i hverdagen.
Også flere deler av kollektivtransporten får nå kjenne på konsekvensene av det såkalte skiftet politikerne har presset frem, se artikkel under.
Les også:
Kjøp billetter til lesermøte med Mikael Jalving!
Gode bøker fra Document! Bestill i dag:
Bli abonnent og få tilgang til alle våre saker straks de legges ut:
Husk å støtte Document: