Det venstreorienterte Agenda Magasin har publisert en tekst av den britiske journalisten og feminist-aktivisten Caroline Criado Perez. Hun hevder at tradisjonell snørydding er kjønnsdiskriminerende og indirekte undertrykker kvinner.
Hennes argument er at kvinner utgjør flertallet av såkalte myke trafikanter, som fotgjengere og syklister, og at kvinner i større grad enn menn går og benytter kollektivtransport. Forskning avdekker en favorisering av biler og typisk mannlige forflytningsmønstre, hevder hun.
Som eksempel nevnes Karlskoga i Värmland i det vestlige Sverige. I 2011 ble myndighetspersonene der underlagt et likestillingsinitiativ som betydde at de måtte evaluere alle retningslinjer på nytt, denne gangen med utgangspunkt i kjønn.
En tjenestemann kom i skade for å si at snørydding i alle fall ikke var noe «disse kjønnsfolkene» kunne stikke nesen sin i. Dessverre for ham fikk kommentaren «kjønnsfolkene» til å spørre seg: Er snørydding kjønnsdiskriminerende?
På dette tidspunktet begynte brøytingen i Karlskoga med de store hovedveiene og endte med fortau og sykkelstier, som i de fleste andre kommuner. Men dette har en ulik effekt på menn og kvinner, ettersom menn og kvinner forflytter seg ulikt. Dermed endret myndighetspersonene i kommunen brøyteordren, og ba dem prioritere fotgjengere og kollektivpassasjerer.
Perez kommenterer:
Det opprinnelige brøytemønsteret i Karlskoga var ikke utformet med overlegg for å gagne menn på bekostning av kvinner. I likhet med mange andre eksempler i denne boken var den et resultat av den kjønnsrelaterte datamangelen – i dette tilfellet en mangel i perspektiv. Mennene (for de var menn) som opprinnelig tenkte ut en plan for snøryddingen, visste hvordan de selv forflyttet seg ut fra sine egne behov. De ekskluderte ikke kvinnene med vilje. De tenkte bare ikke på dem. De kom ikke på å ta med i beregningen at kvinner kanskje har et litt annet behov. Datamangelen var altså et resultat av at kvinnene ikke var med på planleggingen.
Caroline Criado Perez innrømmer at transport som profesjon er «særdeles mannsdominert». Dette er sant. Det er stort sett menn som bygger biler, tog og fly – og også benytter dem i all slags vær.
Man kan legge til at det fremdeles i overveldende grad er menn som bygger og vedlikeholder veier, fortau og nesten alt annet som har med transport å gjøre.
Kvinner har i mange år hatt anledning til å ta slike jobber, men de fleste av dem gjør det ikke.
Hvis menn gjør en dårlig jobb med snørydding, hva forhindrer da vestlige kvinner fra å måke snø selv? Burde man ikke også spørre om dette?
Kjøp Sir Roger Scrutons bok “Svindlere, svermere og sjarlataner” fra Document Forlag her!