Drivstoffprisene falt kraftig ved nyttår i Sverige, etter at den såkalte reduksjonsplikten ble senket. Prisen på en liter diesel ble redusert med 4,27 svenske kroner til 17,89, og prisen på en liter 95-oktan bensin ble redusert med 1,15 kroner til 17,29. På noen bensinstasjoner kan du fylle diesel for under 17 kroner.

Reduksjonsplikten ble innført av forrige regjering 1. juli 2018, og innebar at bensin og diesel skulle blandes med en andel biodrivstoff. Andelen biodrivstoff skulle økes hvert år, med mål om å redusere klimabelastningen og bidra til å redusere klimagassutslippene fra innenlands transport med 70 prosent.

Men siden biodrivstoff er betydelig dyrere, førte reduksjonsplikten også til at drivstoffprisene ble høyere. Sammen med høyere renter, sterkt økende energipriser og inflasjon har de høye drivstoffprisene bidratt til at svenske husholdninger har det dårligere økonomisk. Samtidig er det satt spørsmålstegn ved klimagevinsten av reduksjonsplikten, da store områder med skog hogges for produksjon av biodrivstoff.

I en uttalelse fra oktober 2023 sa energi- og næringsminister Ebba Busch (KD) at dagens regjering mente at det måtte være billigere å være svensk, og at dagens regjering ønsket å bruke alle virkemidler for å lette husholdningenes økonomi og styrke konkurranseevnen til svenske bedrifter og landbruk.

Den 30. november 2023 stemte derfor Sveriges Riksdag ja til regjeringens forslag om å senke reduksjonsplikten for bensin og diesel fra 1. januar 2024 til og med 2026. Fra 1. januar 2027 vil reduksjonsnivåene bli helt opphevet. Ifølge regjeringens pressemelding betyr den utrangerte reduksjonsplikten at det allerede i år kan bli opptil 5,50 kroner billigere å fylle drivstoff per liter diesel (inkludert moms) sammenlignet med om reduksjonsplikten skulle forbli uendret.

 

 

Kjøp «Hvordan myndighetene bløffet oss» av Robert Malone her!»

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.