- Veiprising
- Dobbel takst i dagens bomring i Oslo
- Bomring rundt regionbyer i Akershus: Asker, Sandvika, Ski, Ås, Lillestrøm og Jessheim
- 10 prosent lavere fart på alle veier i Oslo og i regionbyene
- Dobbel pris på parkering i Oslo og i regionbyene. Avgiftsparkering der det er gratis i dag
- Mindre tilgang til parkering hjemme i Oslo og i regionbyene
Rapporten foreslår en rekke tiltak for å ta tak i utfordringen – både for å begrense biltrafikken, og øke bruken av andre transportformer. For å begrense bilbruken foreslås dobbel bompengetakst i Oslo, bomringer rundt seks byer i Akershus, lavere fart, økt pris på parkering, og mindre tilgang på hjemmeparkering. I tillegg foreslås såkalt veiprising. (NTB)
Rapporten skal være grunnlag for forhandlingene om Oslopakke 3 på nyåret. Her skal staten og politikerne fra Oslo og Akershus bli enige om nye bompengetakster, og de ulike vei- og kollektivtiltakene pengene skal brukes på.
Om ikke noe drastisk gjøres, vil biltrafikken i Oslo og Akershus øke med 17 prosent fram mot 2040, ifølge Norconsult, skriver NRK.
Men nullvekstmålet er et mandat poliitkerne har gitt seg selv. Folk har aldri blitt spurt. Fordi alle partiene står bak tvangskollektiviseringen vil også reaksjonen ramme dem kollektivt.
Det kan skje på forskjellige måter. Det er ikke sikkert det skjer ved politiske vedtak. Det kan hende det skjer ved at byens sentrum blir ulevelig. Det er allerede i ferd med å skje med Oslo sentrum. Det som gir en pulserende by forsvinner. Igjen står caffe latte-ungdom og innvandrere.
Det skal nok bli en trivelig by.
https://www.nrk.no/osloogviken/ny-rapport_-dobbel-bompris-i-oslo-og-seks-nye-bomringer-i-akershus-1.16646517