En politioverbetjent og en politiadvokat reagerer sterkt på Islamsk råd Norge (IRN) sitt forsøk på å ufarliggjøre og bagatellisere æreskultur blant muslimer i Norge.
«Innlegget fra IRN innebærer langt på vei en bagatellisering av de skadene æreskulturen påfører et stort antall mennesker i Norge hvert år», skriver de to i Vårt Land.
«Det nasjonale Kompetanseteamet mot negativ sosial kontroll og æresrelatert vold mottok i 2022 totalt 891 henvendelser i æresrelaterte konflikter. Tallet omfatter blant annet tvangsekteskap, trusler, vold og ulike typer negativ sosial kontroll. I 2015 var antall henvendelser 399. Teamet har siden oppstart i 2004 håndtert mer enn 10.000 henvendelser vedrørende personer utsatt for ulike typer æresrelatert kriminalitet», skriver de videre.
De det gjelder har familiebakgrunn fra blant annet Pakistan, Syria, Afghanistan, Irak og Somalia.
De to Kripos-ansatte legger vekt på det faktum at «en jente som ikke underkaster seg familiens kontroll bringer storfamilien i vanære: mennene i familien blir av omgivelsene sett på som svake, og kvinnene stemples som løsaktige».
Muslimske organisasjoner forsvarer negativ sosial kontroll og æresvold
«Den seksuelle kontrollen jentene utsettes for er ikke av hensyn til jentene selv, men av hensyn til storfamiliens ære», skriver de, og utdyper:
«Om en jente i Norge forsøker å etablere et kjæresteforhold, eller har en guttevenn, truer det æren til familien både her og i familiens opprinnelsesland. Et rykte om en kjæreste, er nok til å vanære hele slekten. Da kommer represaliene. Det er ikke noe vi bare antar.»
IRN påsto også at flere nordmenn begår æresdrap. Dette benekter Kripos på det sterkeste.
«I etnisk norske familier dukker ikke spørsmålet om æresdrap opp, og det er en grunn til det. Hverken æreskulturen eller den kollektivistiske familiestrukturen, slik den for eksempel finnes i landene nevnt tidligere, gjelder her. Den etnisk norske mannen som dreper kona støttes som hovedregel ikke av storfamilien, slik vi ser i æreskulturen. Han utfører heller ikke drapet på vegne av familien for å redde dennes ære. Denne forskjellen er vesentlig med tanke både på medvirkere til drapet, og det voldspotensiale æreskulturen i seg selv innebærer», skriver de.
De to kommer med et kraftig spark til muslimske foreldre som avslutning:
«Det er skadelig når barna blir stående i en spagat, hvor de på den ene siden forventes å gjøre det bra i Norge, mens de på den andre siden forventes å leve opp til foreldrenes opprinnelseslands æreskultur.»
Kjøp «Den islamske fascismen» av Hamed Abdel-Samad fra Document Forlag.