Muslimer i Norge bryr seg ikke om at bigami og polygami er forbudt.
«Josefina», som er fra Gambia, men som har norsk statsborgerskap, kan fortelle til Vårt Land at hennes ektemann dro til Gambia for å gifte seg med en ny kone.
Dette blir vanligere og vanligere i det norsk-gambiske miljøet, forteller «Josefina».
– Etter rundt 16 år med et vanskelig ekteskap reiste mannen min til Gambia for å gifte seg med kone nummer to. De giftet seg kun i moskeen, sier «Josefina».
Hun forteller at enkelte som gifter seg med kone nummer to i utlandet også får barn med disse. Barna vil da bli norske statsborgere, ettersom en av foreldrene også er det.
De har full rett til å flytte til Norge. Ettersom de også er norske statsborgere, fører ikke UDI statistikk over hvor mange, eller få, dette gjelder, opplyser UDI.
«Josefina» er klar på at hun opplever at flerkoneri øker, spesielt i det norsk-gambiske miljøet. Hun mener dette er mulige forklaringer:
– Menn snakker sammen. Hvis noen klager over ekteskapet sitt, forteller de at de bare kan gifte seg med en ny. I tillegg har mange bedre økonomi nå. De har råd til å reise ned og skaffe seg flere koner.
«Josefina» opplevde det som veldig vanskelig da ektemannen returnerte hjem etter å ha fått seg en ny kone.
I tillegg beskriver hun at kone nummer to ble en økonomisk byrde. I det norsk-gambiske miljøet er det nemlig relativt vanlig å sende penger til familie som er igjen i Gambia. Det gjorde både «Josefina» og ektemannen.
– Mannen min og jeg eide mye eiendom sammen i Gambia som vi leide ut. Denne inntekten delte vi. Da han fikk en ny kone, sendte han penger ned til både henne og familien hennes. Vi delte eiendommen på tre, istedenfor to.
– Flerkoneri er trolig større i Norge enn det vi tenker at det er, og vi ser tydelig at det forekommer her, sier Inger-Lise Walmsness Larsen, som er leder for Oslo krisesenter.
Professor i religionsvitenskap ved Universitetet i Stavanger, Marianne Hafnor Bøe, tror ikke dette er noe stort problem.
Selv om flerkoneri forekommer, er det ikke vanlig blant muslimer sier Hafnor Bøe.
– Det er veldig omstridt som ekteskapspraksis. Vi vet det forekommer, men i noen muslimske land er det forbudt. I andre finnes det strenge regler for det, avslutter hun.
En undersøkelse Vårt Land gjorde i 2016 blant muslimer i Norge, viste at flerkoneri var et økende problem da, og skal være enda mer økende nå.
Kjøp «Den døende borgeren» av Victor Davis Hanson som papirbok eller som e-bok!
Kjøp «Den islamske fascismen» av Hamed Abdel-Samad fra Document Forlag.