Norsk og matte i Oslo-skolens sommerskole er erstattet med «følelseskarusell», tegneseriefabrikk og kurs i stressmestring. Eller så kan barna bli klimaagenter, skriver Dagbladet. Høyre slår alarm.
«Bli med på en spennende reise for å bli bedre kjent med dine egne og andres følelser. Vi skal leke, løse oppgaver, tulle og dra på følelsesjakt til et hemmelig sted.»
Dette er en introduksjon til kurset «Følelseskarusellen» på Oslos sommerskole. Å lære norsk og matte er ikke så viktig for en sommerskole som fremstår marinert i woke. Følelser er fokuset.
I stedet kan man bli klimaagent, høre om havets historie eller bli filmskaper.
Høyres Mathilde Tybring-Gjedde er kritisk.
– Flere Oslo-elever sliter med lesing og regning, og mange elever begynner på skolen uten å kunne norsk. Da er det uforståelig at byrådet velger å fjerne lærerike, morsomme og populære sommerskolekurs som fokuserte på skriving, lesing og matematikk sammen med fysisk aktivitet og svømming, sier Tybring-Gjedde.
Hun har selv jobbet som lærer så hun kjenner problemet ut fra egne erfaringer.
Tidligere har svømming og matematikk vært de mest populære kursene. Men selv om myndighetene snakker om en «nullvisjon» i forhold til drukninger, så er svømmeundervisning nesten fjernet fra skolen.
Nå kombineres svømming med følgende aktiviteter:
- Splash! Bli kjent med de rareste skapningene som lever i vannet.
- KlimaAgentene. Vi utforsker naturen for å lære mer om klimaendringene og undersøker effekten av ulike miljøtips.
- Spillutvikler. Lage morsomme spill ved hjelp av kodespråket Scratch.
- Filmskaper. Lær å lage kule filmer.
- Det magiske vannet. Hør og se havets historie fra alle verdens hjørner.
Hva med å lære ungene å svømme, slik at færre drukner? Er dette kanskje en høyreekstrem tankegang?
– SV og Ap har systematisk nedprioritert viktige basisfag. Dette er bare enda et eksempel. De forstår ikke hvor mye målrettet innsats som trengs i skolen for å løfte de elevene som sliter med grunnleggende ferdigheter og unngå at de faller fra, sier Tybring-Gjedde.
– De tar for lett på de store sosiale forskjellene i Osloskolen.
Utdanningsbyråd Sunniva Holmås Eidsvoll (SV) avviser kritikken.
– I stedet for rene faginnganger tilbys nå mer tverrfaglige kurs. Vi har ikke nedprioritert lesing og regning. Tvert imot har vi styrket vektleggingen av grunnleggende ferdigheter, sier Eidsvoll til Dagbladet.
Mange foreldre vil nok heller ønske at barna lærer grunnleggende ting som å svømme, lese og regne enn å bli utsatt for tverrfaglighet.
Eidsvoll hevder omleggingen av sommerskolen har en naturlig årsak.
– Det Mathilde Tybring-Gjedde sier er rett og slett feil. Kursoppbyggingen i sommerskolen er ny som følge av nye læreplaner. Verden er ikke delt inn i fag, og det bør heller ikke skolen være, sier Eidsvoll, som understreker at å utjevne sosiale forskjeller er en hovedprioritet for sommerskolen.
Å utjevne sosiale forskjeller er hovedprioriteten, altså. Den eneste måten dette kan oppnås på er enten å heve kunnskapen til de svake, mens de sterke elevene får begrenset sin utvikling. Eller så kan man sørge for at de smarteste elevene blir like dumme som alle andre.
Mathilde Tybring-Gjedde lar seg ikke imponere når Sunniva Holmås Eidsvoll sier fjerningen av matte- og norskkursene er på grunn av nye læreplaner.
– Dette er ikke på tråd med Fagfornyelsen. Fag som norsk og matte er ikke avskaffet, men man valgte å løfte noen tverrfaglige temaer inn i flere av fagene. Det er fortsatt fagene som skal være i fokus. Byrådet har valgt å gjøre det motsatte.
– I kursbeskrivelsene i de nye tverrfaglige temaområdene står det nå ingenting om lesing, regning, læring av bokstaver eller tall. Det er dempet ned. 1-2. klassinger kan delta på fem kurs, der to av dem er innen temaene «kulturuttrykk» og «mennesket.» Et kurs er innen «språk og kultur,» der det så vidt står at elevene skal «lage magiske kart og fortellinger».
Det er kanskje ikke så rart at norsk skole fortsatt ligger langt nede på PISA-målingene.
Kjøp Susanne Wiesingers bok «Kulturkamp i klasserommet»! Du kan også kjøpe den som e-bok.