Ansvarlig for millionsløsing: Byråd for miljø- og samferdsel i Oslo, Sirin Stav(MDG). Foto: Fredrik Varfjell / NTB.
MDG brenner av fantasisummer på sitt favorittprosjekt sykkelveier. Nå er budsjettoverskridelsene i ferd med å gå til himmels, på innbyggernes bekostning.
MDG i Oslo har mer eller mindre bygget sitt parti på en eneste sak: Nemlig å få fjernet flest mulig p-plasser, og få anlagt sykkelveier i stedet.
Dette har nå antatt så maniske former at penger ikke lenger spiller noen rolle. Det er uansett ikke MDGs egne penger, de tar dem fra byens befolkning.
Avisa Oslo melder nå om en sak som tydelig illustrerer hvordan MDG har mistet alt som heter økonomistyring knyttet til sine nærmest religiøse sykkelveiprosjekter.
Det handler om en sykkelvei på Hasle, litt nordøst for Oslo sentrum. Det er ikke store veien, faktisk kun en liten stubb på 200 meter.
Den har blitt et kostnadssluk av dimensjoner:
I to omganger har kostnadene til sykkelveien sprukket. Etter et startbudsjett på sju millioner kroner, er det nå behov for 22 millioner kroner for å ferdigstille prosjektet som ble mer komplisert og større enn ventet, skriver Avisa Oslo.
Avisen har fått se et dokument som viser «strakstiltaket», med behov for å øke budsjettet fra 17,5 millioner kroner til 22 millioner kroner.
Fra sju millioner kroner til 22 millioner kroner, altså. For en sykkelvei på 200 meter, som knapt noen har bedt om eller har nevneverdig bruk for.
Budsjetthistorikken er slik:
*I mars 2022 ble det opprinnelige budsjettet på sju millioner kroner godkjent, men i slutten av oktober i fjor sprakk det med 10,5 millioner kroner.
*Nå har det økt med nye 4,5 millioner kroner.
Bymiljøetaten (ledet av MDG i Oslo, under ansvarlig byråd Sirin Stav) er byggherre. Veistrekningen på 200 meter er utvidet med fem meter i bredden for å få plass til sykkelfeltene.
Avdelingsleder Heidi Tomten i Bymiljøetaten forteller om prosjektet i en e-post til Avisa Oslo.
Hun forsøker å bagatellisere den vanvittige overskridelsen, en overskridelse som etter manges mening burde kostet både henne og mange rundt henne jobben, dersom det var snakk om en arbeidsplass der det ble stilt normale krav til de ansatte:
– Tiltaket i krysset er et eksempel på et tiltak som har blitt dyrere og mer komplekst enn først forventet, skriver Tomten.
Denne typen budsjettrot og nærmest bunnløs økonomisk inkompetanse har de siste åtte år (MDGs tid i Oslo-byrådet) kostet hovedstaden enorme beløp, beløp som kunne vært brukt til viktige oppgaver på en rekke andre felter.
Henviser til Bymiljøetaten
Avisa Oslo har bedt samferdselsbyråd Sirin Stav om å kommentere kostnadssprekken.
Sirin Stav tør imidlertid ikke vise seg i offentligheten i lys i forbindelse med denne skandalen hun har ansvar for. Hun skyver det hele over på Tomten i Bymiljøetaten, med begrunnelsen at det er en «enkeltsak».
«Viktige personer» som byråd Stav er hevet over å kommentere «enkeltsaker», selv om det dreier seg om millionskandaler på hennes vakt.
Valgte å kaste inn enda mer penger
Ved den siste kostnadssprekken vurderte Bymiljøetaten enten å øke budsjettet, eller prøve å avslutte prosjektet innenfor rammen. De valgte å svi av enda mer av folkets penger.
Heidi Tomten i Bymiljøetaten prøver å fremstå med noe som kan minne om kompetanse i jobben sin. Hun presterer å karakterisere skandaleprosjektet som samfunnsøkonomisk nyttig, og sier videre:
– Vi har gjennomført ganske omfattende arbeid på kort tid og til en akseptabel pris, nettopp fordi vi har jobbet på denne måten.
Hvordan hun kan få 22 millioner kroner for 200 meter sykkelvei til å være en akseptabel pris, må man antagelig jobbe i den såkalte Bymiljøetaten for å fatte.
Les også:
MDG i Oslo bruker milliarder på sykkelveier. Så blokkerer de dem med stein
Gode bøker fra Document! Bestill i dag:
Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok her og som ebok her!
Støtt Document ved å kjøpe bøker fra Document Forlag!
Bli abonnent og få tilgang til alle våre saker straks de legges ut:
Husk å støtte Document: