Denne uken skrev Document at USA har opplevd en alarmerende økning i dramatiske nestenulykker. På fredag skjedde det igjen da et Cessna privatfly og et Southwest passasjerfly var bare 300 meter fra å kollidere med hverandre. I mars lovet Pete Buttigieg tiltak for å forbedre flysikkerheten, men fem måneder senere fortsetter nestenulykkene å skje.
Document skrev denne uken om at USA har opplevd en alarmerende økning i dramatiske nestenulykker som får mange til å tenke seg om før de går ombord i et fly.
Flere hevder at det skyldes identitetspolitikk da flyselskapene har senket eller fjernet flere av opptakskravene for piloter og annet personell. Kommersielle piloter er overveldende hvite og mannlige, og målet er å rekruttere flere kvinner og fargede personer.
Skuespiller og komiker Rob Schneider mener dette er «positivt» da han er lei av hvite mannlige piloter som er i rute og lander flyene trygt hver gang han flyr .
– Det er så kjedelig.
Welcome Aboard Air Diversity! ✈️ #RobSchneider #WokeUpInAmerica.
Men det er ikke komisk at nok en ulykke ble forhindret i siste liten. Som Document skrev fortalte Fortune Magazine i mars at det allerede i 2023 hadde vært syv nestenulykker, og det gjaldt bare på rullebaner.
På fredag skjedde det igjen da et passasjerfly fra Southwest Airlines og et Cessna privatfly var rundt 300 meter fra hverandre på San Diego internasjonale lufthavn ved 12-tiden lokal tid.
Insider skriver om hendelsen og forteller at et Cessna-flyet ble klarert for å lande på samme rullebane som Southwest Airlines Flight 2493. Southwest hadde begynt å takse på rullebanen, og ventet på tillatelse til å ta av.
Piloten på Cessna-flyet avbrøt landingen etter å ha mottatt et varsel fra flyets overvåkingssystem. Reuters rapporterte at Cessna-flyet fløy over Southwests Boeing 737 med rundt 100 fot.
En talsperson for FAA fortalte Insider i mai at frekvensen av nestenulykker på rullebaner har økt drastisk fra slutten av 2022 og inn i dette året.
På et FAA-sikkerhetstoppmøte i mars sa transportsekretær Pete Buttigieg at det hadde vært en oppgang i alvorlige nestenkollisjoner på flyplasser. Årsakene til denne økningen er uklare og kan variere fra overarbeidet kabinpersonale til middelmådige flygeledere:
– At an FAA safety summit in March, Transport Secretary Pete Buttigieg said there had been an «uptick in serious close calls» at airports. The reasons for this uptick are unclear and could range from overworked cabin crew to sub-par air traffic control capabilities.
En uke etter Buttigiegs kommentarer fortalte FAA sine ansatte at de tok skritt for å forbedre innflygningskontrollen i et forsøk på å redusere nestenulykker.
Dette har altså ikke skjedd da flere hendelser har skjedd siden mars.
FAA investigates close call between jet and Southwest Airlines plane at San Diego airport.
Kjøp «Den døende borgeren» av Victor Davis Hanson som papirbok eller som e-bok!