Kiev er avhengig av å importere drivstoff for å opprettholde sin krigsinnsats og drivstoffet kommer i økende grad fra Russland. Den tyske avisen Handelsblatt beskriver det som et krigsparadoks.

Produsert i Russland, foredlet i Ungarn

Ifølge ukrainske tollmyndigheter importerer Kiev i stigende grad diesel fra Ungarn og Tyrkia, begge land som i overveiende grad foredler russisk olje i sine raffinerier.

Den ungarske MOL Group og tyrkiske leverandører har lenge hatt en relativ sterk markedsposisjon i Ukraina, men nylig rapporterer ukrainske tollmyndigheter en påfallende økning i importen. MOL som er nært knyttet til den ungarske stat, har doblet salget til Ukraina de siste seks månedene.

MOL kjøper store mengder russisk olje og den er mest sannsynlig hoveddrivstoffet for Ukrainas krigsmaskineri. 

Dispensasjon fra EU-boikott

MOL har et konkurransefordel foran andre europeiske oljeselskaper eftersom Ungarn har fått dispensasjon fra EU til å fortsette å forsyne sine raffinerier med russisk råolje.

Ungarns spesielle status har fått lite oppmerksomhet mens Tyrkia ikke har lagt skjul på at de har stor fordel av oljeimport fra Russland.

 

 

Ny bok fra Alf. R. Jacobsen. Kjøp boken her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.