NTB

Twitter har mistet halvparten av selskapets reklameomsetning siden oppkjøpet i fjor, sier Twitter-eier Elon Musk.

Musk kjøpte Twitter i oktober i fjor for 440 milliarder kroner etter dagens kurs.

– Vi har fortsatt negativ kontantstrøm som følge av et fall på rundt 50 prosent i reklameinntekter, samt en stor gjeldstyngde, sier Musk i et innlegg på plattformen som svar til en Twitter-bruker som spør om finansiering.

– Vi må ha positiv kapitalflyt før vi kan begi oss ut på noe som helst annet, legger Musk til, uten å utdype.

Misfornøyde brukere og annonsører forlot pattformen etter oppkjøpet. Men i april sa Musk at flesteparten av annonsørene som hadde forlatt Twitter, nå ar tilbake, og han hevdet da at selskapet kunne gå i pluss i andre kvartal.

I mai ansatte han Linda Yaccarino, en NBC Universal-leder med dype bånd til reklameindustrien, som ny Twitter-sjef.

Tidligere denne måneden kunngjorde han at verifiserte brukere, det vil si folk som betaler 8 dollar i måneden, får lese opptil 10.000 meldinger hver dag. Alle andre, som utgjør flesteparten av Twitter-brukerne, er begrenset til å lese 1.000 meldinger daglig. Nyopprettede gratiskontoer får en begrensing på 500 meldinger om dagen.

Noen dager etter denne kunngjøringen opplyste Twitter at det populære programmet TweetDeck kun skal være tilgjengelig for betalende brukere fra neste måned.

Twitter antas å ha rundt 200 millioner aktive brukere.

(©NTB)

Les også

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.