Delstaten Washington har nå de høyeste drivstoffprisene i USA, og bryter sine egne regler ved å innføre nye, progressive skatter.
Wall Street Journal gratulerer Washington ironisk på lederplass for å ha detronisert California, og skriver at folk som har rømt California til Washington nå plutselig oppdager at de nå må flytte igjen.
De høye drivstoffprisene er politisk skapt, som vanlig er det de grønne idéene som vinner frem.
Credit goes to their cap-and-trade program and “clean fuel standard,” both of which took effect this year.
Dette er noe California har drevet med i ti år, men nå overtar Washington lederrolle. Bensinleverandører tvinges til å subsidiere «bærekraftige» virksomheter, som ladestasjoner for elbiler.
Both programs require fuel suppliers to reduce CO2 emissions or buy credits from other more “sustainable” businesses such as owners of electric-vehicle charging stations.
Raffinerier bes om å stille opp i statsauksjoner som tilbyr grønne subsidier. Resultatet er at prisen på en gallon drivstoff øker med 40-50 cents.
Men allikevel er ikke klimalobbyen fornøyd.
That isn’t enough for the climate lobby, and Washington state regulators have heeded green complaints and made it even tougher for fuel suppliers by raising the costs of compliance.
Dette anses å øke prisene med ytterligere 45 cents per gallon drivstoff. I tillegg har Washington en drivstoffskatt på 49,4 cents per gallom, som er den tredje høyeste i landet, kun overgått av Pennsylvania og California.
Hittil i år har Washington opplevd en økning i drivstoffprisene på 1,18 dollar, og gjeldende gjennomsnittspris er nå 4,97 dollar, langt over det nasjonale nivået på 3,49 dollar.
Klimapolitikken har som mål å redusere forbruket av fossilt drivstoff, men i praksis rammer det de med lavere inntekter hardest, siden de bruker en større andel av sin totale inntekt på drivstoff.
Også skattenivået presses opp i enkelte av byene. Byrådet i Seattle ønsker å innføre en ny skatt på kapitalinntekter på 2 prosent. Seattle er dominert av Demokratene. Nylig ble det kjent at byen ble tildelt føderale midler fra transportdepartementet under programmet med det merkelige navnet Rebuilding American Infrastructure with Sustainability and Equity (RAISE).
I Olympia innførte Demokratene en progressiv skatt på 7 prosent for kapitalinntekter over 250.000 dollar for to år siden.
Dette skjedde til tross for en presedens fra 1933 som forbyr progressiv inntektsskatt, som Washington Supreme Court ignorerte i vår.
Konklusjonen til WSJ er enkel:
Evergreen State residents who have fled California’s high taxes are discovering they may have to move again.
Les også:
Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok og som e-bok.