Det norske skipet Siem Pilot med over 600 migranter om bord. Foto: Kripos / NTB

De første fem månedene i år har det vært en svært sterk økning i antall migranter og flyktninger som har krysset Middelhavet til Europa.

Trafikken fra tredjeverden-land og til Europa bre øker – og øker.  Det ser ut til å være helt uten ende.

Nå meldes det at det i årets første fem måneder har kommet 50.300 personer over den sentrale delen av Middelhavet på  irregulær måte, ifølge Frontex, EUs grensebyrå.

NTB-AFP melder om saken.

Dette er mer enn en dobling sammenlignet med samme periode i fjor, og det høyeste tallet siden 2017.

Lite tyder på at dette vil avta utover i de varme sommermånedene som kommer, når det normalt er enda tryggere og enklere å foreta overfarten med båt fra Nord-Afrika. Trolig kan det ventes ytterligere en økning.

En del norske, såkalte redningsskip, bidrar sterkt i denne trafikken, ved å ta om bord migranter som legger ut fra land i Nord-Afrika, og frakte dem videre over Middelhavet.

Her er en sak Document skrev om dette tilbake i 2019:

Norge bidro vesentlig til migrasjonskrisen i 2015: Transporterte ca 60.000 migranter over Middelhavet

De aller fleste som kommer, havner i første omgang i Italia. Herfra forsøker de så enten å komme seg inn i det italienske samfunnet på en eller annen måte, og det blir ofte i form av ikke-registrerte jobber i et svart arbeidsmarked. Kriminalitet og getto-tilstander er en markant del av dette bildet.

Mange av migrantene prøver også å komme seg nordover i Europa, en del ender opp i Calais-området i Frankrike, i påvente av å komme seg over til Storbritannia på et eller annet vis.

EU-landene har lenge forsøkt å komme til enighet om en slags felles byrdefordeling i denne forbindelse, med migrant-kvoter for de enkelte landene.

Det har vist seg vanskelig, og spesielt har Polen og Ungarn sagt fra at de overhodet ikke vil være med på noe slikt. Se sak om dette under.

Les også: 

Polen og Ungarn avviser migrant­kvoter tvert

 

 

 

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.