Jeg personlig har ventet i nesten ti år på at den sensasjonelle Silo-serien til Hugh Howey skal bli filmatisert. Det gir meg stor glede at AppleTV leverer et solid håndverk, helt uten sludder som ødelegger en fantastisk historie.

Faktisk var Ridley Scott den første som kjøpte rettighetene, men det ble aldri noe av. Jeg er glad for at dette ikke ble en spillefilm, for historien trenger en TV-serie på tre sesonger.

Det hele startet med at Hugh Howey skrev en rekke noveller i det han kalte The Silos Series. Han ville beholde sin uavhengighet, og ga ut sine short stories gjennnom Amazon’s Kindle Direct Publishing system. Den første novellen het Wool. Det startet i 2011.

Serien ble en gigantisk suksess, og nå kom forlagene krypende. Howey inngikk til slutt en avtale med Simon & Schuster om utgivelse i bokform, men krevde å få beholde rettighetene til e-bøkene.

Allerede her ser man en form for selvstendighet og heroisme som er sjelden i våre dager. Resultatet ble en triologi av bøker, med titlene Wool, Shift og Dust. New York Times bestsellers alle tre.

Nå er det laget en TV-serie om bøkene som så langt ikke skuffer, faktisk tvert imot.

Historien starter i en verden etter apokalypsen. Rundt 10.000 mennesker bor i en gigantisk silo under jorden. Er dette de siste menneskene? De har ett eneste kamera som viser dem verden utenfor, som er ødelagt av en atomkrig.

Men kameraet som viser dem verden, fylles av støv, noe som gjør at de mister kontakten med resultatet av apokalypsen. Derfor er straffen for kriminelle handlinger i siloen at man blir ekskludert fra siloen og sendt ut for å pusse kameraet. En kriminell handling er å bevare minner fra historien, som skal viskes ut.

Noen velger faktisk å forlate siloen av egen fri vilje, og hvis du ytrer ønske om noe slikt, så blir du automatisk sendt ut.

Å bevege seg ut av siloen er en ren dødsstraff, for alle dør nokså raskt etter at de kommer ut. Men av en eller annen grunn velger alle å bruke den ullkluten de har fått med seg ut i døden for å pusse kameraet som viser utsiden.

Hvorfor? De er jo døde snart uansett? Dette er det innledende spørsmålet.

Siloen er på 149 etasjer, og heis er forbudt. Det står i Pakten, siloens grunnlov. Etasjene er svært høye, så å bevege seg fra bunnen til toppen tar gjerne en dag eller to for spreke mennesker.

Den store helten i serien er Juliette Nichols, som er en ingeniør som jobber på aller nederste nivå. Der forsøker hun å holde liv i generatoren som forsyner siloen med energi.

Et meget aktuelt tema i våre dager.

Jeg skal ikke røpe noe av historien, men det er drama, litt kjærlighet uten sludder, svik, sjokk og gigantiske overraskelser underveis i romanene som vil komme i TV-seriene også. Det er en slags blanding av «1984», tyranniet under overflaten (deep state), og det postmoderne sirkuset vi lever i nå, hvor sannheten er livsfarlig.

Følelsen av å være innestengt i en silo mens alle lyver, er en skremmende parallell til vår tid. Den klaustrofobien man som fritt tenkende kan føle i et samfunn hvor alle er enige om hva som er det korrekte, og du sitter nesten alene og forstår at alt er bløff, er smertefull og slitsom. Noen ganger sliter jeg med å puste mens jeg lytter til Barth Eide, Vestre, Støre og Vedum. Er det ingen andre som ser?

Det er nettopp dette «Silo» handler om. Men i denne serien skapes håpet av at det fortsatt finnes helter, noen få som ikke gir seg. Juliette er den største helten, for hun lar seg ikke kue, og hun er villig til å risikere livet for å finne sannheten.

Interessant nok er de mektigste personene like redde som dem på lavest nivå. For et eller annet sted skjuler det seg en deep state. Hva denne består av, vil avsløres senere i serien, hvis den følger bøkene like presist som hittil.

Nå har jeg sett de syv første episodene, og ser ingen tegn til at woke bullshit har infisert serien. Faktisk ble jeg overrasket da jeg så at Juliette var spilt av en tynn, hvit kvinne. For da jeg leste bøkene, så jeg for meg en tøff, muskuløs latino eller en mørkhudet amerikaner.

Jeg kjenner jo hele historien, og den vil jeg selvsagt ikke røpe. Men jeg kan sitere noen setninger.

Some mysteries are best left unsolved.

What’s the big question?

What if everything you know to be true, was one big lie? 

Skuespillerne gjør etter min mening en fabelaktig jobb. Noen kjente skuespillere deltar, som f.eks. Tim Robbins og Will Patton. Rebecca Ferguson presterer på høyt nivå i hovedrollen som Juliette, som en high strung, stressa, intelligent kvinne som ikke frykter noe, bortsett fra løgnen.

Det fremstår troverdig, intenst og meget godt regissert av ulike regissører, blant annet norske Morten Tyldum.

Det er så mange ulike inntrykk og vinklinger i denne historien, og IMDB tar den til hjertet med sterke 8,1/10 poeng.

Så hvis du er lei av Anne Boleyn og Kleopatra med falsk mørk hud, eller evigvarende kjønnsfokus i hver eneste scene, så er dette serien for deg.

Her en liten trailer, hvor vi får møte helten Juliette.

Kjøp «Den døende borgeren» av Victor Davis Hanson som papirbok eller som e-bok!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.