Et glassmaleri dedikert til Edward Colston vil bli erstattet av skildringer av en svart Jesus på et slaveskip, en migrantbåt over Kanalen og en borgerrettighetsmarsj.
Edward Colston ble godt kjent under Black Lives Matter-kaoset, da en statue av Colston ble revet ned, påført graffiti og kastet ut i Bristol Harbour. Årsaken var at Colston drev med slavehandel for over 300 år siden.
Statuen ble så hentet opp fra sjøen og deretter utstilt med graffiti og alt i M Shed-muséet i Bristol.
St Mary Redcliffe Church, in Bristol, removed four stained-glass panels dedicated to the 17th-century slaver after his statue was toppled in the city in June 2020.
Vinduet ble midlertidig erstattet med rene paneler, og det ble utlyst en konkurranse for å finne en permanent erstatning. Ealish Swift, en yngre lege, vant konkurransen med en serie bilder som viser en «ikke-hvit» Jesus i en rekke situasjoner.
De nye bildene er godkjent av Church of England, melder The Times. Justin Gau, kansler for bispedømmet i Bristol, forklarte:
– The Church of England and the historical behaviour of this parish church in excusing the life of Colston have a journey of repentance to make. To excuse or ignore the slave trade is a sin.
Colston drev sin virksomhet i en tid da de fleste engelskmenn, også biskopene, aksepterte slavehandel som en normal virksomhet. Kanskje det er på tide å rive ned noen katedraler?
Forbudet mot slavehandel i United Kingdom (som ble dannet i 1707) kom først i 1807, 115 år etter at Colston avsluttet sin (den gang) lovlige og aksepterte virksomhet.
De nye kreasjonene som skal pryde St Mary Redcliffe Church er virkelig et tegn for tiden vi lever i.
Jesus er svart, og multikulturen hylles.
Selvsagt er Jesus en sosial rettferdighetskriger og fremstilles som en støttespiller for bussboikotten i Bristol i 1963, som oppsto fordi busselskapet nektet å ansette svarte og asiatiske bussjåfører.
Dette er selvsagt kritikkverdig, men slik er jo ikke situasjonen i dag. Bristol Bus Boycott markeres av Black History Month.
Som et klart spark til Colston fremstilles også Jesus som en slave om bord et transatlantisk slaveskip.
Det fjerde temaet er båtmigranter. Jesus fremstilles som en illegal migrant som forsøker og krysse Den engelske kanal i en liten båt.
Kirkerådet til St Mary Redcliffe Church sier de ønsker å fjerne gjenstander som «ikke samsvarer med våre verdier», og erstatte dem med gjenstander som «bedre reflekterer hvor mangfoldig Bristol er i dag».
Siden denne kirken har sin opprinnelse fra 1185, burde det ikke være vanskelig å finne grunner til å fjerne kirken som «gjenstand» med en rask gjennomgang av historien.
Kanskje kirkebygningene er neste offer? Vel, kirker er allerede under sterkt press fra en del av disse som har skapt vårt nye «mangfold» og vår multikultur, særlig i Frankrike, hvor tusenvis av kirker vandaliseres hvert år, og flere terrorangrep har vært rettet mot kirker.
Hva med alt det grusomme som moskéene representerer historisk sett? Slaveriet i de islamske landene virker i enkelte tilfeller fortsatt, som i Libya. Utallige invasjoner og erobringer, men ingen ber om at moskéene skal skamme seg over sin fortid?
Enormt mange hvite europeere ble fanget og brakt til slaveri i blant annet Nord-Afrika. Dette var en av grunnene til at U.S. Marine Corps ble dannet i 1798, og i 1801 sendte president Thomas Jefferson USMC til kysten av Nord-Afrika, som USA var i konflikt med, siden amerikanske handelsskip ble angrepet, ranet og besetningen tatt til slaver. Dette er noe man kan høre helt i starten av hymnen til marinekorpset.
From the Halls of Montezuma
To the shores of Tripoli
Woke er ren sivilisatorisk selvskading, og det virker som det ikke finnes noen grense for hvor langt det vil gå før myndigheter og vanlige medier reagerer.
Ny bok fra Alf. R. Jacobsen. Kjøp boken her!