Dataproblemer gjør at skriftlig eksamen i norsk er avlyst på videregående skoler i Møre og Romsdal. Viken fikk nei til avlysning.
Dette melder NTB ved Snorre Schjønberg og Ole Henrik Tveten.
Den skriftlige eksamenen startet mandag morgen, men dataproblemer gjorde at flere ikke fikk levert. Det var problemer med Utdanningsdirektoratets sider i hele landet.
– Vi forstår at elever har fått en vanskelig start på eksamen på grunn av dette problemet. Det beklager vi på det aller sterkeste, sier direktør Morten Rosenkvist i Utdanningsdirektoratet til NTB.
De opplyser at det er store og komplekse tekniske systemer som er blitt testet ut i forkant. Da fungerte alt, men mandag oppsto det altså en uforutsett, teknisk feil.
Dette var den første eksamen for over 270.000 elever etter at nedstengningene knyttet til covid-19 startet.
– Det er kjempeproblematisk at Utdanningsdirektoratets nettsider krasjer på en så stor dag for mange elever, sier påtroppende leder i Elevorganisasjonen, Petter Andreas Lona, til NTB.
– Dersom datasystemene ikke bedrer seg, bør man se på om skriftlig eksamen kan avholdes i det hele tatt i år, sier Lona.
Fylkeskommunen i Møre og Romsdal fikk lokale nettverksproblemer som førte til at elevene ikke kom seg på nett, skriver NRK. Dermed måtte den digitale eksamenen avlyses.
Noe slikt hadde ikke skjedd hvis elevene gjennomførte skriftlige eksamener med penn og papir.
Mulige problemer var varslet på forhånd, på grunn av flere tidligere dataproblemer.
– Dette er krise for elevene. Vi påpekte at det burde vært en plan B, men fikk ikke gehør, sier Thom Jambak, sentralstyremedlem i Utdanningsforbundet, til NTB.
Jambak sier at det for dem virker som om endringen av eksamen har bestått av digitalisering, og at man har glemt det faglige og praktiske.
Han sier at dette kan få konsekvenser for opptak til høyere utdanning for de elevene som er rammet.
Også Leder i Norsk Lektorlag, Helle Christin Nyhuus ser svært alvorlig på situasjonen, ifølge VG.
– Dette er en varslet katastrofe. Vi har meldt til Utdanningsdirektoratet og Kunnskapsdepartementet flere ganger at det digitale systemet i fylkene ikke holder mål. Vi har også vært veldig tydelige til Udir om at de må ha en backup-løsning: De må ha papirversjoner av oppgavene.
Det er kanskje på tide å gjøre noe med dette datafokuset i skolen. Selvsagt er det nyttig å lære seg hvordan man bruker en PC eller en iPad.
Men en eksamen i matte, historie eller norsk burde gjennomføres på klassisk vis, med penn og papir. At dette skjer når elever skal ta sin første eksamen på flere år er intet mindre enn en skandale.