Taxier fra et virvar av ulike selskaper på holdeplassen utenfor Oslo S. Foto: Heiko Junge / NTB
Omreguleringen av taximarkedet i 2020 har økt antall løyver fra 8.000 til 18.100. Men omsetningen i markedet har sunket, så det er mindre penger å dele på enda flere.
Taximarkedet er i ferd med å raseres fullstendig. Fra å være et yrke mange kunne leve greit av, er det nå blitt et «rotterace» der det kjempes innbitt om hver krone.
NTB melder om en ny rapport fra Transportøkonomisk institutt og Fafo.
Omreguleringen av taximarkedet var den største regulatoriske endringen av bransjen i Norge siden 1940-tallet. Dette ble gjennomført midt under pandemien av Erna Solbergs regjering, til store protester fra bransjen selv.
Taxiorganisasjonene mente et slikt frislipp ville føre til et marked ute av kontroll, der det ville bli tilnærmet umulig å ha et levebrød basert på normale arbeidsforhold.
Endringen ble uansett innført, og ga en markant økning i antallet løyver, altså rett til å inneha en godkjent taxi i drift.
Tallet økte fra fra rundt 8000 høsten 2020 til 18.100 i april 2023. Det vil si godt over en fordobling, i et marked der de færreste opplevde at det var noen mangel på taxier fr før.
Det betyr naturlig nok flere som skal kjempe om det samme markedet, de samme kundene.
Situasjonen ble bare enda verre i og med at omsetningstallene i taximarkedet viser et kraftig fall fra 2019 til 2020, noe som trolig skyldes koronapandemien som satte begrensninger på etterspørselen etter slike tjenester.
Fra 2020 til 2021, i takt med at restriksjoner ble opphevet og aktiviteten tok seg opp igjen, så man en viss økning i omsetningen i næringen, men kun til et nivå som fremdeles lå langt under 2019, heter det i rapporten.
Her må det legges til at tallene viser at en del løyver ikke er tatt i bruk. Det hersker også en viss usikkerhet om at omsetningstallene fra 2021 kan være underrapportert.
Men uansett har det fått konsekvenser. Rapporten forteller at endringene blant annet har ført til en eldre bilpark og rimeligere biler.
Prisene på turer bestilt via en app har gått ned, mens det er blitt dyrere å praie taxi på gaten.
Prissituasjonen synes å være mer eller mindre ute av kontroll. Det har versert en rekke historier om kunder som føler seg lurt. Document omtalte nylig en slik sak, se under.
Med økt konkurranse finner uansett mange sjåfører det vanskelig å overleve økonomisk. Man må jobbe til dels ekstremt lange dager, for å tjene noe nær vanlig minstelønn i samfunnet.
Det meste av døgnet, det meste av uken, står det lange rekker av ledige taxier og venter (og venter) på holdeplassene.
Utviklingen er dårligere i de største byene enn i distriktene, opplyses det. Oslo er kanskje aller verst.
Det er også en side av historien at taxiyrket er blitt et typisk innvandreryrke.
Nå finnes det stadig færre av «den gamle garde» av etnisk norske sjåfører. Innvandrere har tatt over, og driver nå et mylder av ulike, små og større selskaper.
Ofte er det sjåfører med begrenset tid bak seg i Norge og tilsvarende liten grad av kjennskap til de byer, veier og gater de skal kjøre. Det kan gi frustrerende kundeopplevelser.
Mange konkurrerende selskaper har også gjort at det sjåfører tidligere opplevde som et kollegialt samhold i bransjen, er mer eller mindre borte. Nå er det mer alles kamp mot alle, med få uskrevne regler og normer.
Regjeringen har etter hvert fått med seg at dette bærer galt av sted. Arven etter Solberg-regjeringens «frislipp» er noe man rett og slett ikke kan la fortsette.
Det ble derfor innført strengere regler for næringen ved årsskiftet. I februar varslet samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) også innføringen av et nytt krav om fagkompetanse i drosjenæringen.
Men få tror at det er snakk om krav og regler som vil makte å rydde helt opp i de problemer som i dag preger hele næringen.
I en del næringer og sammenhenger ser det ut til at det fortsatt bør råde visse offentlige reguleringer og systemer, alternativet kan bli det reneste kaos ingen er tjent med.
Se også:
NY BOK! Bestill fra Document forlag:
Document Forlag utgir Mattias Desmet. Kjøp boken her!
Bestill også:
Kjøp «Et varslet energisjokk» her!
Kjøp flere gode bøker fra Document!
Bli abonnent og få tilgang til alle våre saker straks de legges ut:
Husk å støtte Document: