Bybanen til Åsane i Bergen vil koste 3,3 milliarder kroner mer enn det kommunen anslo i fjor. Den totale prislappen anslås nå til 21 milliarder kroner.
Prisveksten forklarer 2 milliarder av kostnadssprekken
Ingrid Nergaard Fjeldstad (V), byråd for klima, miljø og byutvikling, tror allikevel på byggestart i 2024/2025, ifølge Bergensavisen (BA).
De fem reguleringsplanene for Bybanen til Åsane har tatt fem år å lage, og har kostet 260 millioner kroner i utredninger og konsulentarbeid.
Prosjektet inkluderer 12,7 km med bane, 5,7 kilometer nye tunneler og 14 holdeplasser. I tillegg skal det bygges 13 km med stamsykkelvei.
– Byrommene får også en etterlengtet opprustning, de blir mer attraktive og mer tilgjengelige for alle, sier etatsdirektør Tarje Wanvik.
Planen har mottatt over 400 merknader og fem statlige innsigelser. Mest problematisk er de antikvariske hensynene i sentrum. Riksantikvaren skal vurdere det samlede planforslaget når det legges frem, og melde tilbake innen 25. april.
Hele verket på flere tusen sider ble lagt frem i dag, og skal etter planen vedtas i slutten av mai. Så vil forhandlingene med staten om penger starte i juni.
Wanvik lover at anleggsfasen skal gå raskt.
– Det blir ikke en sammenhengende byggeperiode i sentrum på ti år, og trafikken skal gå toveis gjennom hele perioden, sier Wanvik.
Charlotte Spurkeland (H) vil at kostnadene skal ned, og at staten må komme på banen.
– Det som ble levert i dag viser dyre løsninger, samtidig som statens bidrag er ukjent. Jeg syns de burde ha utredet et ordentlig alternativ til stoppet i Sandviken. Det skulle i utgangspunktet koste én milliard, og bare betjene 700 personer daglig.
– Stoppet må kuttes eller legges i dagen for å redusere kostnader, og det holder ikke å spare noen kroner på å sløyfe én utgang, sier hun.
Men i Statens vegvesen sitt forslag til ny Nasjonal transportplan, hvor de har prioritert prosjekter ut fra tre økonomiske rammer, ser det ikke så lovende ut for Bybanen til Åsane er særlig høyt prioritert.
I rammen med mest penger har Bybanen først byggestart i 2030, som betyr at den fullføres en gang etter 2036, skriver Bergens Tidende.
I rammen med minst penger er ikke prosjektet prioritert i det hele tatt, mens det midtre alternativet foreslår oppstart først i 2032. (NTB)