Foto: BMW
Store bilprodusenter i Europa innser at fremtiden ikke kun handler om elbiler. Den store produsenten BMW utvikler nå helt nye og enda mer effektive bensin- og dieselmotorer.
I Norge kan man få inntrykk av at hele bilbransjen nå dreier seg om elbiler. Men i andre land er bildet et annet. Elbilene utgjør en ørliten del av totalen på veiene, og heller ikke salget av nye biler preges av elbiler.
Store bilprodusenter er under press fra politikere og aktivister, og har til en viss grad føyd seg etter kravene om å prioritere elbiler.
Men samtidig innser de realitetene i markedet, og troen på en fremtid med bare elbiler virker å være noe svekket.
Derfor har en ledende produsent som BMW nå iverksatt en nysatsning på bensin- og dieselmotorer, da de tror behovet for disse vil være stort i lang tid fremover.
TV2 Broom skriver om saken:
Her i Norge domineres nybilsalget av elbiler. Det selges knapt en ny bensin- eller dieselbil lenger. Ser vi på det globale markedet, er det ganske annerledes. Flere markeder ønsker seg fremdeles fossildrevne biler, skriver TV2Broom.
Her er det snakk om land og markeder med helt andre volum i bilsalget enn i Norge, i denne sammenheng er Norge som en parentes å regne.
Det berettes at BMW derfor er i gang med å utvikle flere nye bensin- og dieselmotorer, dette ifølge tyske Handelsblatt.
Det skal være snakk om en helt ny plattform som skal benyttes på modeller etter 2027, et tidspunkt da mange politikere og aktivister tror det vil være mer eller mindre slutt på salg av bensin- og dieseldrevne biler.
Handelsblatt skriver at BMW skal videreutvikle nye fire-, seks- og åttesylindrede motorer, basert på velkjent og velprøvet drivstoffteknologi som ikke har noe med elektrisitet å gjøre.
BMW har selv ikke bekreftet satsningen, men den er i tråd med tidligere uttalelser om at produsenten ønsker at 50 prosent av bilsalget skal være elbiler innen 2030.
Det betyr at BMW også planlegger å selge store antall nye bensin- og dieseldrevne biler i mange år fremover, uavhengig av diverse aktivisters drømmerier.
Fossilbilforbud kan la vente på seg
Krefter innen EU har lenge jobbet for et forbud mot fossilbiler fra 2035. Men i det siste har det blitt kjent at det kan bli vanskelig å få gjennomslag for dette.
Faktisk har syv EU-land alliert seg for å sette en stopper for et slikt forbud.
Tyskland, Polen, Tsjekkia, Slovakia, Italia, Romania og Ungarn er landene som har slått seg sammen, skriver nyhetsbyrået Reuters.
Særlig Tyskland har blant annet jobbet for å få et unntak for biler som bruker drivstoff produsert ved fornybar energi.
I Tyskland er det foreløpig (og på temmelig lang sikt) nokså lite realistisk å erstatte den massive bilparken med elbiler. Det vil kreve formidable investeringer i ladestasjoner nær sagt overalt, og det vil ikke minst kreve enorme strømmengder som per i dag ikke finnes.
Les også:
Bestill fra Document forlag:
Kjøp «Et varslet energisjokk» her!
Kjøp også andre gode bøker fra Document!
Bli abonnent og få tilgang til alle våre saker straks de legges ut:
Husk å støtte Document: