På Stord i Norge eksperimenteres det med båtmotorer som kan gå på ammoniakk.

Det er den tidligere skøyteløperen Kjell Storelid, som er prosjektleder i teknologiselskapet Wärtsilä, som står bak, skriver NRK.

– Interessen har vært stor. Det er noe annet å se dette «live» på en stor skipsmotor i stedet for på en PowerPoint-presentasjon, sier Kjell Storelid.

Han sikter til den store skipsmotoren «Arja», som siden starten av januar har blitt foret med diesel, men også mer og mer ammoniakk.

For to år siden startet konsernet testing i den finske byen Vaasa, men nå har de fått på plass en fullskala teststasjon på Stord.

Den første av sitt slag i verden.

– Vi lærer noe nytt hver dag, sier prosjektlederen.

Målet er å se hvor mye ammoniakk de kan få en båtmotor til å gå på.

– I går kjørte vi 50 prosent ammoniakk og 50 prosent diesel, forteller Storelid.

Under Oljemessen i Stavanger 2022 fikk Wärtsilä tildelt innovasjonsprisen av olje- og energiminister Terje Aasland (Ap).

– Ammoniakk er ett av de karbonfrie alternativene, som vi har veldig stor tro på, sier Storelid.

Klima: Nå advarer forskere på nytt om at hullet i ozonlaget blir større

Men det er et problem. Ingen kan gå inn i motorrommet, men må følge med fra en kontrollskjerm.

Grunnen til dette er at om en lekkasje skulle oppstå, så kan det være fatalt, da ammoniakk er en giftig gass.

Storelid innrømmer at dette er et problem.

– I starten skal vi ha både belte og bukseseler. Men noe av det vi skal finne ut er jo selvsagt hva som skal til for at vi skal kunne gå inn i motorrommet under kjøring. Det må en jo på et vanlig skip, sier Storelid.

Nettopp faremomentene med ammoniakk gjør at skepsisen til bruk er stor.

– Ammoniakk er svært giftig og etsende for levende organismer, sier Anders Valland, forskingsleder i Sintef Ocean.

De følger utviklingen tett, og innrømmer at de har en god del fordommer mot stoffet.

Ved brenning oppstår det også fare for utvikling av lystgass, en gass som har enorme klimagassutslipp.

Liv-Elisif Kalland i miljøstiftelsen Zero, er i utgangspunktet positiv til «grønt» drivstoff som hydrogen, ammoniakk, biogass, og strøm, men mener utviklingen går for sent.

– Testing og bygging tar lang tid. En båt er en stor investering som gjerne er bygd for 30 år, og en vil ikke investere feil. Vi trenger en utvikling som går raskere, avslutter hun.


Kjøp Paul Grøtvedts bok her!

Kjøp e-boken av Kent Andersen her!

 

Kjøp «Mesteren og Margarita» her!

 

Kjøp Susanne Wiesingers bok «Kulturkamp i klasserommet» her!  Du kan også kjøpe e-boken her.

 

Kjøp Jean Raspails roman «De helliges leir» her!  Du kan også kjøpe den som e-bok e-bok.

 

Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok her og som ebok her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.