EU vil forby salg av nye biler med forbrenningsmotor fra 2035, men Tyskland og Italia sier nei.
EU-parlamentet og ministerrådet ble i oktober i fjor enige om å redusere utslipp fra nye personbiler med 55 prosent fra 2021-nivå innen 2030, og med 100 prosent innen 2035. Dette vil i praksis innebære et forbud mot salg av nye bensin- og dieselbiler i EU etter 2035.
Tyskland sier nei til dette og mener det bør gjøres unntak for biler som benytter syntetisk drivstoff produsert ved hjelp av fornybar energi og som dermed ikke fører til utslipp av skadelige klimagasser.
EU-kommisjonen har ikke åpnet for et slikt unntak, og Tyskland vil derfor ikke støtte forslaget som innebærer forbud, opplyser transportminister Volker Wissing.
Ifølge Wissing må det i årene framover produseres store mengder syntetisk drivstoff for å dekke behovet til personbiler som produseres fram mot 2035, samt til tunge kjøretøy, skip og fly.
– EU-kommisjonen bør foreslå en ordning som tillater at forbrenningsmotorer kan registreres etter 2035, hvis det kan dokumenteres at de bare kan benytte syntetisk drivstoff, sier han.
EUs forslag om forbud mot salg av bensin- og dieselbiler har skapt strid i den tyske koalisjonsregjeringen. De grønne støtter et totalforbud, mens Wissings parti Fridemokratene er motstandere.
Tysklands største opposisjonsparti CDU/CDS er også motstandere av et totalforbud og frykter at det vil skade tysk bilindustri.
Italia, som også har en stor bilindustri, vil også si nei til et slikt forbud, opplyser landets minister for miljø og energisikkerhet Gilberto Pichetto Fratin.
– Når EU-landenes ambassadører møtes i Brussel i morgen, vil Italia gi uttrykk for sin motstand mot EUs forslag om innen 2035 å forby produksjon og salg av biler og varebiler med forbrenningsmotor, heter det i en kunngjøring fra hans kontor.
Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok her og som ebok her!
Kjøp «Et varslet energisjokk» her!
Kjøp Sir Roger Scrutons bok “Svindlere, svermere og sjarlataner” fra Document Forlag her!