Sameh Egyptsons doktorgradsavhandling «Global politisk islam? Muslimska brödraskapet & Islamiska förbundet i Sverige» ble godkjent ved Lunds universitet 10. februar. Forsvaret måtte da utsettes fordi det var vanskelig å finne motstandere, og da forsvaret fant sted, måtte lokalene avsperres av sikkerhetsgrunner.
I samme øyeblikk som avhandlingen ble godkjent og Sameh Egyptson ble doktor i teologi etter fire timers forsvar, brøt det ut en mildt sagt heftig debatt. På den ene banehalvdelen, fra midten og til høyre, besto reaksjonene av applaus, takknemlighet og beundring. På den andre siden, fra midten og til venstre, kom samtidig anklager om overgrep, rasebiologi og en forskningsetisk svikt. I svenske medier har avhandlingen ofte blitt beskrevet som «kontroversiell» og «omstridt».
Det er egentlig ikke så rart. Sameh Egyptson har nemlig viet 20 år av sitt liv til sin forskning på Det muslimske brorskapets politiske aktiviteter i Sverige. Han har finansiert forskningen på egen hånd – ingen universiteter har ønsket å støtte et så kontroversielt emne – og alle som leser Egyptsons avhandling, forstår hvorfor: Den pløyer rett inn i det som har vært et akademisk, politisk og medialt minefelt i tre tiår – nemlig spørsmålet om det er en pågående islamisering av det svenske samfunnet og hvem som i så fall driver eller støtter denne islamiseringen.
Egyptson mener islamistiske politiske krefter har presentert seg som legitime representanter for «Sveriges alle muslimer», hekket seg i vitale deler av det svenske samfunnet, skapt mektige politiske plattformer og også blitt finansiert med svenske skattepenger. At det har kunnet pågå, er nesten uforståelig. Det muslimske brorskapet er stemplet som terroristorganisasjon i en rekke muslimske land, organisasjonens virksomhet er velkjent, og målet er ifølge det svenske sikkerhetspolitiet Säpo et verdensomspennende kalifat basert på sharia – noe som står i direkte motsetning til svenske grunnleggende friheter og rettigheter.
Frykt for å bli stemplet som «fremmedfiendtlig», «islamofobe» eller «rasister» har fått myndigheter og politiske partier til ikke bare å lukke øynene for faresignalene, men også aktivt ønske representantene for de islamistiske organisasjonene velkommen inn i de finere politiske rom. Socialdemokraterna, Moderaterna, Centern og Miljöpartiet har alle hatt muslimske representanter som har blitt avslørt for å ha andre synspunkter enn deres partier. Mehmet Kaplan, Yasir Kahn, Ebtisam Aldebe, Mustafa Omar og andre gjorde karrierer ved å snakke om «strukturell rasisme». At Det muslimske brorskapets uttalte mål er å skape en islamsk stat basert på Koranen og hadithene med mottoet «Profeten er vår leder; Koranen er vår lov; jihad er vår vei; og døden til Allahs ære er vår høyeste ambisjon», ble samtidig stemplet som en høyreekstrem konspirasjonsteori.
Per-Ola Olsson gjør en god oppsummering i ledende posisjon i Mariestadstidningen:
«Det är en oroande bild Egyptson tecknar när svenska myndigheter och partier har förletts av islamistiska antidemokrater. Det ska ha inneburit att runda summor betalats ut i statligt stöd, samt att myndigheter och partier tittat åt andra hållet eller understött när dessa grupper arbetat för att lyfta ut den muslimska befolkningen ur den svenska samhällsgemenskapen. [A]vhandlingen [är] ett viktigt dokument för att bryta tabut att tala om islamistisk infiltration, och för att öka det svenska samhällets kulturella kompetens.»
Olsson uttrykker seg diplomatisk. En mer direkte formulering er at Egyptsons oppgave er en 743 sider lang avkledning av islamistene som i flere tiår har skapt en komfortabel og beskyttet politisk plattform i Sverige. Fra denne plattformen har de påvirket svensk politikk, utøvelse av svensk myndighet og til og med svensk lovgivning. Frykten for å bli fremstilt som fremmedfiendtlig, høyreekstremistisk eller islamofob har ligget som et vått teppe over debatten og effektivt forhindret enhver dypere granskning. Inntil nå.
Les mer: Har islamister fra Det muslimske brorskapet infiltrert det svenske samfunnet?
Les mer: Forskeren som avslører islamistene
Reaksjonene viser at mange ikke setter pris på Egyptsons avsløringer – og som vanlig er det prinsippet om «follow the money» som gjelder. Bare i 2019 klarte tre organisasjoner innenfor Det muslimske brorskapets nettverk i Sverige å samle inn 618 millioner i skattemidler, og listen er lang over personer i akademia, media, politikk og det såkalte sivilsamfunnet som er avhengige av at Sverige fortsetter å lukke øynene, slik at inntektene fra antirasistiske, anti-islamofobiske og flerkulturelle prosjekter fortsetter å rulle inn.
Det muslimske brorskapet og Islamiska förbundet i Sverige (IFiS) avviser alle påstander. Islamolog Jan Järpe kaller oppgaven «en ren skandale», skribenten Bilan Osman mener at det er «en ulykke». Tidligere statsminister Fredrik Reinfeldts taleskriver Moa Berglöf (hun som skrev talen der svenskene ble oppfordret til å «åpne sitt hjerte» for innvandring) mener avhandlingen aldri burde vært presentert. Niklas Orrenius, journalist i Dagens Nyheter, har viet fire (!) artikler til å kritisere Sameh Egyptsons forskning og avhandling, og Oliver Sharbrodt, professor i islamstudier ved Lunds universitet, mener at Det muslimske brorskapet har «problematiske røtter», men ikke lenger er en så «kontroversiell organisasjon» som Egyptson og svenske myndigheter hevder.
Sosialdemokraten og diakonen i Equmeniakyrkan Anna Ardin (den samme Anna Ardin som satte i gang den globale jakten på Julian Assange, etter først å ha fungert som honningfelle for ham og deretter anmeldt ham for voldtekt) mener Egyptson «sprer propaganda» og «bør etterforskes for forskningsjuks», og prest i Svenska kyrkan Anna Karin Hammar (søster til tidligere erkebiskop K.-G. Hammar) skriver på Sameh Egyptsons Facebook-side om at Det muslimske brorskapet «kan sammenlignes med Kristdemokraterna». Egyptsons avhandling er rapportert både til Etiknämnden og til Nämnden för prövning av oredlighet vid forskning, og Nämnden för utredning av avvikelser från god forskningssed har startet en innledende granskning.
Selv om Sameh Egyptson nå har satt en stopper for 20 års forskning og kan kalle seg doktor i teologi, er dette klart: Sjokkbølgene som avhandlingen sendte gjennom Sverige og svensk debatt, vil forårsake mange etterskjelv.
Alle som vil lese doktoravhandlingen «Global politisk islam? Muslimska brödraskapet & Islamiska förbundet i Sverige» kan gjøre det via denne lenken.
Document har bedt Sameh Egyptson om et intervju.
Kjøp Johan Westerholms bok fra Document Forlag!