Elbil lades opp. Foto: Gorm Kallestad / NTB
Elbilsalget øker mest blant personer med under middels inntekt. NAF frykter at nye avgifter på elbiler vil slå beina under denne utviklingen.
Ny statistikk fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser at salget av elbiler utgjorde 71 prosent av alle nybilkjøp i fjor. Salget øker mest blant dem med lav inntekt, melder NTB.
Men fortsatt utgjør bensin- og dieselbilene drøyt 80 prosent av alle biler på norske veier. Elbilene er i klar minoritet, til tross for at mediene nesten utelukkende har fokus på nettopp elbiler.
Nå frykter Norges Automobil-Forbund (NAF) at nye avgifter vil bremse utviklingen av elbilsalget.
– Regjeringens nye vektavgift på elbilen vil gjøre enkeltmodeller mellom 30 000 og 60 000 kroner dyrere, og dette kan kort og godt slå beina under denne utviklingen, sier pressesjef i NAF Ingun Handagaard i en pressemelding.
Hun påpeker at regjeringen også innfører en rekke andre nye avgifter på elbiler.
Blant annet vil bompengefordelen til elbilene bli redusert, som Document omtalte nylig (se link under):
Regjeringen vil at elbilister skal betale mer bompenger, og i statsbudsjettet foreslås det en grense for elbiler på inntil 70 prosent av taksten for fossilbiler.
De økonomiske fordelene ved å kjøre elbil svinner stadig hen. Økte strømpriser har allerede gjort regnestykket vesentlig mindre attraktivt for elbilistene. Nå står bompengefordelen for fall.
I dag må elbilister betale maks 50 prosent av «vanlig» bompengetakst, skrev Document.
Med økende avgifter og økende strømpriser er det mange som vil spørre seg: Hvorfor skal jeg egentlig velge elbil? For å redde jorda, slik MDG snakker om?
Les også:
Ny bok! Bestill fra Document forlag:
Forhåndsbestill «Den døende borgeren» av Victor Davis Hanson i dag!
Bestill også:
Kjøp «Et varslet energisjokk» her!
Bli abonnent og få tilgang til alle våre saker straks de legges ut:
Husk å støtte Document: