En av oppgavene til redaktøren er å være bindeledd mellom daglig leder og leserne. Hvis leserne ikke er informert, kan man ikke forvente at de stiller opp. Derfor: Daglig leder sier Document trenger 500 nye abonnenter for å være på sikker økonomisk grunn. Nå er vi avhengig av bokinntektene, som varierer sterkt fra måned til måned.
Det er abonnentene som gir oss økonomisk trygghet.
Vi kan trekke leserne mer med og oppfylle vår informasjonsplikt, også om økonomien.
Ballen ligger da hos leserne. En kar jeg traff i uken som gikk, sa at Document var hans håp i hverdagen. Han var innom minst fire ganger om dagen. Slikt varmer en redaktørs hjerte. Jeg sa: – Jeg håper du er abonnent? – Nei, sa han; dét hadde han ikke fått somlet seg til. Han hadde lagt inn kredittkortet hos en annen avis. – Men den har lukket døren, sa jeg. Det var han ikke klar over, og så lovte han å gjøre noe med saken.
En av våre største fiender er denne «jeg skal bare» eller «utsettelsessyken», som vi alle plages av: Regninger, skjemaer, registreringer, abonnement i bomringer, P-bevis, Vy – det hagler inn og ligger over oss. Det er så mye vi må, at vi utsetter det som ikke sitter på hodet vårt og hakker.
Document hakker ikke, maser ikke, lar seg lett overse. Men mange av dem som setter abonnement hos oss på venteliste, vil bli sjokkerte og lei seg hvis vi plutselig skulle måtte innskrenke fordi det er blitt dårligere tider.
Det er bare leserne som kan gi oss grunnlag for drift og videre vekst.
Jeg ser av kommentarene når vi skriver om hovedstrømsmediene at svært mange har forlatt dem. De bruker ikke lenger penger på disse avisene. Aftenposten faller ikke lenger inn under «kjekt å ha». Noen sier de må lese dødsannonser, men de kan leses gratis andre steder. Den tregheten som gjør at folk ikke sier opp hovedstrømsmediene og i stedet velger Document, koster oss dyrt.
Hvis tilstrekkelig mange kunne røske seg løs fra treghet og vente-bekvemmeligheten, ville vi lett oppfylle kvoten på 500 abonnenter. I den store sammenhenger er 199 kr måneden overkommelig for de fleste. Ennå. Hvis de som har råd, betaler, vil vi kunne holde flere saker åpne for dem som ikke har råd. Det er et bidrag til opplysning av offentligheten for alle.
Opplyst offentlighet er det beste bidraget du kan gi.
Hvis du ønsker å betale for et helt år av gangen, direkte til vår bankkonto, eller har andre spesielle ønsker, så ta kontakt med Hanne eller Frederic via kontaktskjemaet.