Fagutvalgene i Kulturrådet som behandler søknader om tilskudd til dans og teater, har siden 2018 gitt totalt 3,3 millioner kroner i tilskuddsmidler til fem kunstnere som selv har sittet i de samme utvalgene, opplyser Klassekampen.
En endring i Kulturrådets habilitetsregler som ble innført i 2012, gav utvalgsmedlemmer adgang til å søke støtte fra utvalgene de selv sitter i, skriver avisen.
Ved alle fem anledninger ble søkerne funnet inhabile til å behandle sine egne saker – men de ble ikke erklært inhabile til resten av behandlingsrunden.
Med andre ord har de hatt mulighet til å vurdere søknadene til «konkurrentene» sine.
Lederen av Kulturrådets fagutvalg for dans, Peder Horgen, forsvarer praksisen:
– Grunnen til at man ikke er avstengt fra å søke støtte mens man sitter i utvalgene, er at vi ønsker et godt tilfang av kompetanse til å gjøre utvalgsarbeidet, folk med fingeren på pulsen i ulike deler av kunstfeltene, sier Horgen.
Horgen hevder at utvalgene gjør gode habilitetsvurderinger. Konsekvensene av ikke å tillate søknader fra egne medlemmer, ville være uholdbare, mener han:
– Uten muligheten til å søke selv ville det vært uaktuelt for mange frilansere å sitte i et utvalg. Det ville betydd at man ikke kunne utøve yrket sitt i den perioden.
Utvalgslederen utdyper ikke hvorfor adgangen til å søke om penger er en forutsetning for å utøve yrket.
Ikke alle er like overbevist om at Kulturrådets fagutvalg er immune mot korrupsjon:
Teaterkritiker og journalist Anki Gerhardsen mener tildelingsprosessen er mer utsatt for kameraderi, slik utvalgene er satt sammen i dag.
– Kameraderi og et system som hemmer uenighet, kan virke inn på i hvilken grad kunstnere bruker ytringsfriheten sin, sier Gerhardsen.
At utvalgsmedlemmer som selv søker støtte, ikke automatisk blir funnet inhabile i hele behandlingsrunden, tror Gerhardsen «aldri» ville blitt godtatt i andre fagfelt.
Skaff antistoffer mot woke: Kjøp Roger Scrutons bok her!